De førerløse brøytebilene hadde mer enn nok snø å skuffe unna på Fagernes lufthavn mandag.

Avinor brøyter førerløst

Fagernes lufthavn var mandag arena for den aller første førerløse brøytebilen på norsk jord.

Ifølge en pressemelding fra Avinor, startet de et innovasjonsprosjekt for førerløs brøyting av flyplasser for tre år siden.

– Prosjektet er så langt vi vet blant de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt og rydde snø på lufthavnene. Det vi så under demonstrasjonen oversteg våre forventninger, og vi er svært imponert over hva våre samarbeidspartnere, Semcon og Øveraasen, har fått til i prosjektet vårt, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, i pressemeldingen.

– Fordeler

– Det er viktig for Avinor å legge til rette for nytenking og innovasjon. Mange oppgaver i luftfart vil i fremtiden løses på andre måter enn i dag. Avinor ønsker å teste ut autonomi, og ser helt klart operative fordeler og effektiviseringsgevinster en gang i fremtiden ved nye løsninger innenfor området. Foreløpig er det litt tidlig å konkretisere dette, men vi må følge utviklingen og initiere smart bruk av teknologi for å kunne være et ledende konsern innen luftfart også i fremtiden, legger konsernsjefen til.

Mer teknologi i fremtiden
– Avinor har mange dyktige medarbeidere og fagfolk, og vi vil benytte deres kompetanse også i fremtiden, men da i samspill med ny teknologi, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.

Yeti Snow Technology AS, med Øveraasen og Semcon på eiersiden, har tilbudt en komplett leveranse for prosjektet helt frem til pilottest. De har knyttet til seg partnere innenfor både bil -og maskinleverandører for å få full tilgang til allerede eksisterende teknologi i kjøretøyene, og vil da kunne videreutvikle teknologien.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen deltok sammen med Avinors konsernledelse, samt representanter fra Øveraasen og Semcon på arrangementet den 19. mars.