Atlanterhavs-tunnelen fikk grønt lys

Stortinget godkjente tirsdag Atlanterhavstunnelen mellom Averøy og Kristiansund i Møre og Romsdal. Anleggsarbeidene starter i 2006.

Utbyggingen av rv 64 Atlanterhavstunnelen har som hensikt å gi fast forbindelse mellom Averøy og Kristiansund og derav nedlegging av ferjesambandet Bremsnes-Kristiansund. Totalt blir tunnelen på 5,7 kilometer og vil koste rundt 635 millioner kroner. Atlanterhavstunnelen vil ha flere positive samfunnsmessige virkninger. Et fast vegsamband vil bidra til at distriktet knyttes bedre sammen og at arbeidsmarkedsområdet og det offentlige og private servicetilbudet utvides. Dette vil slå positivt ut for næringsliv og bosetting i Kristiansundsregionen. Årsdøgntrafikken på ferjesambandet Kristiansund - Bremsnes, som skal erstattes, lå i 2003 på rundt 700 kjøretøy. Veksten de siste fem åra har ligget på 3 prosent per år. Sambandet bemerker seg ellers med at det er en meget høy passasjerandel i sambandet For den undersjøiske tunnelen er det gjennomført omfattende forundersøkelser med refraksjonsseismikk av hele den undersjøiske delen av tunnelen. Det er også gjennomført en kjerneboring fra Kristiansundsiden av tunnelen. Det vil bli utført supplerende grunnundersøkelser før byggestart. I prosjektet inngår en undersjøisk tunnel på ca. 5,7 km som går mellom Øksenvågen i Averøy kommune og Hagelin i Kristiansund kommune. Størst stigning i tunnelen blir 10 % og laveste punkt vil ligge ca.250 meter under havoverflaten. Videre skal det bygges tilførselsveger på Averøy og i Kristiansund. På Averøy skal det bygges ca. 3,9 km ny riksveg mellom Bremsnes og tunnelpåhugget i Øksenvågen. I Kristiansund skal det bygges ca. 600 meter ny riksveg for tilknytning av Atlanterhavstunnelen til eksisterende vegnett i Kristiansund. Hele prosjektet skal være ferdig i 2008.