Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Enorme sluttoppgjørsforhandlinger

Publisert: 05.09.2017 02:02.

De senere årene har vi hatt en tendens med at kontraktene innen samferdselssektoren blir stadig større og mer komplekse - noe som medfører enorme forventninger og krav om dokumentasjon - og vi ser at det legges ned store ressurser i sluttoppgjørsforhandlingene.

Flere nettledere

  • Nå skal det bli nye baner
    04.03.2021
  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
Les flere

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke
  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Det er ikke noe nytt i at det brukes tid og ressurser på å gjennomføre sluttforhandlinger mellom byggherre og entreprenør. Underveis i en utbygging vil det alltid oppstå endringer og arbeid som ikke nødvendigvis var planlagt, som blant annet kan skyldes uforutsette naturgitte forhold. Utenforstående får selvsagt ikke noen inngående kunnskap til slike forhandlinger, men vi har inntrykk av at kompleksiteten øker og at disse forhandlingene tar stadig lenger tid. Det ser vi blant annet gjennom saken Byggeindustrien omtalte på bygg.no mandag, der det kommer frem at BetonmastHæhre stevner Staten ved Samferdselsdepartementet og Bane NOR etter at sluttforhandlingene rundt FP3 på Fellesprosjektet E6 Dovrebanen ikke førte frem i tide. Denne utbyggingen ble tatt i bruk for flere år siden – så det er liten tvil om at slike sluttforhandlinger er en langdryg affære. Kontrakten til Hæhre Entreprenør var på cirka 1,8 milliarder kroner – og uenigheten mellom byggherre og entreprenør er stor. BetonmastHæhre sitt krav er på 755 millioner kroner.

Dette er på ingen måte en enestående situasjon – dette har vi sett mange ganger opp gjennom årene. Konfliktnivået økte en periode faretruende mye, og selv om dette nå kan se ut til å ha roet seg noe – er summene derimot meget store på kontraktene det nå krangles om. Kontraktstørrelsene har som kjent skutt i været de senere årene – noe som gjør disse prosessene ekstra kompliserte og ressurskrevende - med påfølgende store krav om man ikke kommer til enighet.

Det at dagens kontrakter har utviklet seg til å bli så ekstremt komplekse og altomfattende gjør også at det ser ut til å bli stadig vanskeligere å enes om punkter som ikke er ettertrykkelig slått fast i kontraktsgrunnlaget. Om ikke alt er tegnet ned og varslet, har det blitt en tendens til at man sparer opp «moroa» til man er ferdig med utbyggingen. Og om man ikke tar tak i konflikter løpende underveis i prosjektene kan dette tårne seg opp som et nærmest uoverstigelig fjell på tampen av en kontraktsperiode.

Det er selvsagt meget uheldig om man ikke kommer i land med slike forhandlinger – for alle parter. Entreprenørene må bruke store ressurser internt og gjennom advokater. Dette er meget tidkrevende også for byggherrene – som i likhet med entreprenørene må sette på noen av sine beste folk på det som må kunne kalles lite produktivt arbeid. I stedet for å bygge og utvikle mer vei – krangler man om oppgjørskronene. Samfunnsnytten i denne typen arbeid er heller dårlig.

Det vil kunne være flere ulike årsaker til at man krangler for mye innen den norske infrastrukturbyggingen, og selv om man over lengre tid har prøvd å komme frem til noen felles kjøreregler, ser det så langt ikke ut til å ha god nok effekt. Vi vet det er jobbet mye med temaet internt i Statens vegvesen – og gjennom entreprenørenes bransjeforeninger. Det er et omfattende arbeid å få varige endringer innen dette feltet, og håpet er at endrede kontraktsformer, mer bruk av ulike former for konfliktråd eller mekling og en mer bevisst holdning rundt det å unngå å havne i en konfliktsituasjon, vil kunne ha en effekt. Norsk anleggsbransje er ikke tjent med at såpass mange sluttoppgjør ender med konflikt.

Nøkkelord:

Leder
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen