Bettina Sandvin

Når moten skifter er det lett å kvitte seg med alt det gamle

Dette var en tanke som slo ned da jeg leste en såkalt ex-post evaluering av motorveibyggingen gjennom Østfold på 2000-tallet. 

Bettina Sandvin

Leder for byggherreseksjon i Vegdirektoratet

Statens vegvesen bygde en sammenhengende firefelts motorvei gjennom Østfold og Akershus og med tilknytning til Oslos ringveisystem.

Jeg kan bare gjengi korte riss av en omfattende rapport fra NTNU/Concept-programmet (som Finansdepartementet står bak). Men det er hyggelig å bli minnet på at Vegvesenet leverte en god motorvei i et sammenhengende utbyggingsløp med optimal framdrift. Sluttsummen var fire prosent under kostnadsrammen. Med 2017-øyne må man si løpemeterprisen for en fullskala motorvei (26 m og 29 m) var meget fordelaktig med en snittkostnad i overkant av 90.000 kr. Parsellen Åsgård – Halmstad ble bygd for i underkant av 48.000 kr. pr meter omregnet til 2015-priser, noe som forklares med svært gode markedsforhold tidlig på 2000-tallet.

Med dagens regler for beregning av kost/nyttebrøk kan man i ettertid fastslå at veiprosjektet har stor positiv samfunnsnytte, beregnet til 4,6 mrd. kr større enn kostnadene.

I dag snakker vi alle om store prosjekter og store kontrakter som den eneste farbare veien, og stadig flere rigges for milliardkontrakter. Vi gjør også det. Men skal fortsatt ha en differensiert porteføljen som henvender seg til hele bredden i markedet.

Det er interessant at man nådde - og overoppfylte - målene for E6 i Østfold med en tradisjonell tilnærming til kontraktstørrelser og risikofordeling mellom byggherren og entreprenøren.

E6-utbyggingen på 62 km vei - med en god del krevende konstruksjoner - ble organisert med syv parseller og flere hovedentrepriser på hver parsell, først og fremst rettet mot mellomstore entreprenører. Kontraktsformen var enhetspris og mengderegulerte priser, som har vært normalt for Vegvesenet. Et kjennetegn ved denne organiseringen er at Vegvesenet bærer en større del av den økonomiske risikoen, noe som igjen betyr at entreprenørene kan gi priser uten store risikopåslag. Evalueringsrapporten peker på de små entreprenørene som en suksessfaktor for fremdrift og for at budsjettene holdt.

Mennesker betyr mye, og noe av nøkkelen til den effektive utbyggingen i Østfold er at Vegvesenet hadde – og har fortsatt - en meget kompetent byggherreorganisasjon med god kontinuitet gjennom prosjektet. Det ble bygd verdifull kompetanse mens veien ble til. Det ble gitt et styringsrom for å organisere og oppdele parseller og kontrakter, slik at man fikk optimal utnyttelse av markedet og av egne ressurser.

Vegvesenets ønsker å bruke ulike kontraktsformer, og å tilpasse kontraktstrategien til det enkelte prosjekt. Den dokumenterte erfaringen fra E6 Østfold viser at å dele opp et stort i prosjekt i flere mindre kontrakter, der også relativt små entreprenører gjør jobben, kan gi god pris og god framdrift.

Man skal ikke glemme den styrken som ligger i tradisjon og etablert kunnskap. Vi må passe oss for å miste viktige verktøy i vår iver etter å følge moten. 

Her er rapporten