Statssekretær i samferdselsdepartementet Tom-Christer Nilsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger under bruåpningen. Et nordgående lokaltog brøt båndet som var spent over sporet. Foto: Jernbaneverket

Ny bru over Stjørdalselva åpnet

Mandag 19.september ble den nye brua som fører Nordlandsbanen over Stjørdalselva ved Hell åpnet.

Fakta

Nytt dobbeltspor på 2,6 km

Ny 200 m lang dobbeltsporbru over Stjørdalselva

Ny sporplan og sporgeometri på Hell stasjon

Samlet lengde nye spor: 4,5 km

18 nye sporveksler

Ny plattform Hell stasjon (lokaltrafikk)

Forberedt for elektrifisering

Kostnadsramme: 657 millioner kroner (NOK 2015)

Byggestart var i juni 2014

Hovedentreprenør: Implenia

Arkitekt: Jean Francois Blassel (fransk firma RFR)

Entreprenør på underbygning og spor: Veidekke AS

Dermed er den gamle brua fra 1902 avløst av ny bru for to spor, og som er klar for elektrifisering.

Statssekretær i samferdselsdepartementet Tom-Christer Nilsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger var til stede da brua åpnet, og selve åpningen sto et nordgående lokaltog for da det brøt det nasjonalfargede båndet som var spent over sporet.

-Det er en viktig begivenhet som også markerer vår vilje til å satse på modernisering av jernbanen, sa Nilsen ifølge Jernbaneverkets nettsider.

- Et prosjekt som viderefører moderniseringen av jernbanen i Trøndelag, sa jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Prosjektet er ifølge Jernbaneverket levert før tiden og under budsjettrammen på 660 millioner kroner.

- Jeg vil gratulere prosjektleder John Ivar Mogseth, hans folk, entreprenører og alle som har vært med i dette flotte prosjektet, sa jernbanedirektøren.

- Nå står elektrifiseringsprosjektet for tur og også det nye felles europeiske signalsystemet ERTMS, så det kommer til skje store investeringer på jernbanen i dette området i åra framover. Med elektrifiseringen står «Trønderbanen» foran en revolusjon, sa Enger.

Brua er en samvirkebru av stål og betong. Den består av to stålkasser, en på hver side, tverrstivere av stål er montert mellom stålkassene og deretter er det støpt brubane av betong. Sporene ligger i gjennomgående ballast.

Foto: Jernbaneverket.