Fakta
Nytt dobbeltspor på 2,6 km
Ny 200 m lang dobbeltsporbru over Stjørdalselva
Ny sporplan og sporgeometri på Hell stasjon
Samlet lengde nye spor: 4,5 km
18 nye sporveksler
Ny plattform Hell stasjon (lokaltrafikk)
Forberedt for elektrifisering
Kostnadsramme: 657 millioner kroner (NOK 2015)
Byggestart var i juni 2014
Hovedentreprenør: Implenia
Arkitekt: Jean Francois Blassel (fransk firma RFR)
Entreprenør på underbygning og spor: Veidekke AS
Dermed er den gamle brua fra 1902 avløst av ny bru for to spor, og som er klar for elektrifisering.
Statssekretær i samferdselsdepartementet Tom-Christer Nilsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger var til stede da brua åpnet, og selve åpningen sto et nordgående lokaltog for da det brøt det nasjonalfargede båndet som var spent over sporet.
-Det er en viktig begivenhet som også markerer vår vilje til å satse på modernisering av jernbanen, sa Nilsen ifølge Jernbaneverkets nettsider.
- Et prosjekt som viderefører moderniseringen av jernbanen i Trøndelag, sa jernbanedirektør Elisabeth Enger.
Prosjektet er ifølge Jernbaneverket levert før tiden og under budsjettrammen på 660 millioner kroner.
- Jeg vil gratulere prosjektleder John Ivar Mogseth, hans folk, entreprenører og alle som har vært med i dette flotte prosjektet, sa jernbanedirektøren.
- Nå står elektrifiseringsprosjektet for tur og også det nye felles europeiske signalsystemet ERTMS, så det kommer til skje store investeringer på jernbanen i dette området i åra framover. Med elektrifiseringen står «Trønderbanen» foran en revolusjon, sa Enger.
Brua er en samvirkebru av stål og betong. Den består av to stålkasser, en på hver side, tverrstivere av stål er montert mellom stålkassene og deretter er det støpt brubane av betong. Sporene ligger i gjennomgående ballast.
Foto: Jernbaneverket.
- Nøkkelord
- Jernbane
- Jernbaneverket