Spennende evaluerings-prosjekt i anleggssektoren

Statens vegvesen og Jernbaneverket har bestemt seg for å testet ut en mer omfattende bruk av evalueringskriterier i valg av leverandører og skal nå bygge opp egne erfaringsdatabaser.

Dette er spennende nyheter for alle som jobber innen anleggsbransjen. Det har også tidligere vært diskutert en mer utbredt bruk av evalueringskriterier i tildelingen av nye kontrakter. Nå tas dette et skritt videre og de to store statlige infrastrukturutbyggerne er nå i ferd med å sette en slik ordning ut i live – og Jernbaneverket skal allerede være i gang.

De to byggherreorganisasjonene fortjener ros for å sette i gang med dette arbeidet. Både entreprenører og konsulenter har i lang tid etterspurt å bli vurdert på andre kriterier enn kun pris. Nå får de mulighet til dette gjennom den nye ordningen. Målet til Vegvesenet og Jernbaneverket er å bygge opp et verktøy for å motivere til et bedre HMS-arbeid, som kan sikre god kvalitet, sørge for problemløsing og som skal være et element i å bygge opp et bedre samarbeid mellom byggherrer, konsulenter og entreprenører. Det er helt tydelig at man nå ønsker en utvikling i det prisbaserte tilbyder/leverandør-forholdet – og om man klarer å bygge opp en god database vil man enklere kunne skille ut de gode fra de dårlige og de useriøse fra de seriøse leverandørene. Det pekes på at de to byggherrene vil bygge opp et tilnærmet likt system, og dette er selvsagt meget viktig – to ulike systemer vil kunne føre til mye ekstraarbeid og forvirring for partene på begge sider av bordet.

Det skal bli spennende å se hvordan dette nå vil materialisere seg i praksis. Det vil selvsagt ta noe tid å bygge opp en god base som kan føre til at erfaringer kan bli brukt til for å utvikle bedre prosjekter samt til vektig av leverandører som deltar i konkurranser.

Om man skal lykkes med dette arbeidet, og ikke minst se til at man får en rettferdig konkurranse, er hvordan man i praksis vil gjennomføre evalueringene og hvordan dette rapporteres inn i basen avgjørende. Det er jo slik at slike vurderinger vil kunne variere fra prosjekt til prosjekt, og fra de enkelte deltakere i prosjektene – altså hvilke personer som er tilknyttet de ulike prosjektene. Man kan bygge opp så gode systemer man bare vil, men en slik vurdering vil alltid ha en subjektiv påvirkning - som det selvsagt også må ha. Det er da ekstremt viktig at man sørger for å få en så nøytral vurdering basert på et sett standardiserte kriterier å bedømme partene utfra som mulig. Vi håper derfor de ulike delene av verdikjeden er blitt tatt med på råd når slike vurderingskriterier er satt opp og lagt inn i evalueringsskjemaene. De ulike prosjektene vil ha ulik grad av suksess i gjennomføringen, gjerne påvirket av ytre forhold som partene ikke uten videre vil kunne lastes for. Da er det selvsagt viktig å ha vurderingskriteriene avklart på forhånd – og at ulike problemer tas opp underveis, og ikke spares til sluttoppgjøret.

Brukt på riktig måte har vi god tro på at dette vil kunne gi enda bedre prosjekter og en bedre gjennomføring. De ulike tilbyderne vil helt sikkert kunne opptre ekstra skjerpet om en evaluering av et prosjekt vil kunne ha betydning for tildeling av senere jobber. Man da er det altså avgjørende at dette skjer på en rettferdig måte – slik at man også kan se til at dette vil gi de dyktige aktørene en fordel og at det utvikler seg til å bli et verktøy som sørger for at de dårlige velges bort.