Dyrt å vokse

Flere av de store byregionene vokser kraftig og spesielt ser vi dette nå skjer i Oslo-regionen – og veksten vil bare øke på i årene fremover. Men den kraftige veksten har en pris – og om kort tid skal Oslo og Akershus vedta sin plan for bolig- og transportløsningene for tiden som kommer.

Foruten Oslo vil en rekke av nabokommunene oppleve en enorm omveltning i årene fremover. Disse kommunene vokser i rekordfart – og det har selvsagt mange positive momenter. Men det koster også – det er dyrt å vokse. Økningen i skatteinntektene står ikke i forhold til investeringene som må gjøres for å tilfredsstille innbyggernes behov. Med mange nye innbyggere må ulike typer infrastruktur bygges ut, som nye boligområder med alt det fører med seg, flere barnehageplasser, skoler, helsetilbud, og etter hvert eldretilbud. Alt dette er dyre investeringer for mange kommuner – som de ikke har mulighet til å ta alene.

Dette kommer frem i en rapport Norconsult nylig gjennomførte på vegne av Plansamarbeidet, som har som mandat å utarbeide et forslag til en regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus. For mange er nok dette kjente problemstillinger, ikke minst for de som er så «heldige» å oppleve en slik vekst. Norconsult mener at staten her må inn for å hjelpe de kommunene som opplever den kraftigste veksten. Dette er selvsagt helt riktig. Det blir feil om kommunene må ta et slikt samfunnsløft alene. Det blir heller ikke riktig om skattenivået må økes betraktelig for kommunene det gjelder for å få bygget ut de nødvendige tjenestene. Storsamfunnet må her bidra med å sørge for en god og sunn utvikling – det burde være muligheter å finne frem til gode løsninger på en slik utfordring.

I rapporten pekes det også på utfordringer innen samferdsel med trafikkavviklingen til og fra de store vekstområdene. Det vil fremover også være slik at mange av de som bosetter seg i regionene rundt hovedstaden fortsatt vil jobbe i byen. Det vil gi trafikale utfordringer som må løses med en bedre kollektivutbygging. Også innen vekstkommunene må kollektivtrafikken planlegges bedre enn den blir i dag. I dagens samfunn er det ikke tilrettelagt godt nok for å kunne benytte kollektivtransport for reiser innen tettstedene – hverken i jobb-, skole- eller fritidssammenheng. Her må man se på en større omlegging av tilbudet om man skal få til en ordning som monner.

Det vil ikke være lett for de enkelte kommuner og regioner å gjennomføre en slik satsing alene. Samfunnet er i rask endring der de store byene og tettstedene tiltrekker seg stadig mer folk – og da må også statlige myndigheter legge enda bedre til rette for en slik utvikling der man merker dette på kroppen.