Islandske myndigheter melder om stor fare for aske europeisk luftrom ved et utbrudd i vulkanen Bardarbunga. Konsekvensene for europeisk luftfart bli store, men bransjen og myndighetene har lært mye og er bedre forberedt enn ved tilsvarende situasjoner tidligere år:
- Det har blitt gjort en stor jobb for å få til en mer helhetlig håndtering av en slik situasjon i Europa. Nå vil det normalt ikke legges opp til at man stenger luftrom med aske. I stedet vil Avinor og andre flysikringsaktører holder flyselskapene orientert om hvilke områder det er aske i, og hvor høy konsentrasjonen er i de ulike områdene, sier leder for underveistjenesten, Jan Gunnar Pedersen i Avinor Flysikring.
Flyselskapene avgjør
Basert på informasjonen flyselskapene får, tar de avgjørelsen om og hvor de velger å fly.
- En stor forskjell fra den store krisen i 2010, er at langt flere av flyselskapene nå har fly som er godkjent for å fly i områder med medium askekonsentrasjoner. Dermed unngår vi situasjoner hvor enkelte land stenger hele sitt luftrom, selv om flyselskapene har maskiner som tåler å fly i området, sier Pedersen.
Umulig å fastslå konsekvenser
- I og med at vi ikke vet noe om stort et eventuelt utbrudd vil bli, er det vanskelig å si noe om hvor store konsekvensene blir. Men dersom utbruddet blir tilsvarende det vi hadde i 2010, vil konsekvensene for de reisende bli langt mindre, sier han.
Avinor i sentral rolle
Avinor har en viktig rolle ved en eventuell askesituasjon i Norge.
- Vi vil inngå i etatsgruppen for vulkansk aske, som nedsettes av Luftfartstilsynet. Formålet er å skape felles situasjonsforståelse mellom berørte etater og kunnskapsmiljøer og bidra til å foreta vurderinger av situasjonen i norsk luftrom frem i tid. Deltakere er Luftfartstilsynet, Avinor, Metrologisk institutt, Nilu, og eventuelt Forsvaret og Helsedirektoratet, heter det i en melding fra Avinor.
Avinor har også ansvaret for å definere områder og varlse flyselskapene:
- Basert på informasjon fra Met, Nilu og Volcanic Ash Advisory Center i London er det vår rolle å definer områder med medium og høy askekonsentrasjon i norsk luftrom, samt å varsle dette til flyselskapene gjennom i form av NOTAM (NOtice To AirMen), avslutter Pedersen.