Setter i gang arbeid på Breviksbrua etter 42 brudd i kablene

Statens vegvesen setter disse dager i gang vedlikeholdsarbeid på Breviksbrua etter at det ble oppdaget brudd i enkelttråder i hengekablene.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding på sine nettsider.

Brua strekker seg mellom kommunene Bamble og Porsgrunn i Telemark.

Kablene er festet til brua med 80 hengestenger, og samtlige av disse skal demonteres slik at kablene kan inspiseres inne i festene. For å kunne åpne festene til hengestengene, er det nødvendig å avlaste med midlertidige hengestag.

Seks punkter

- Vi kommer til å arbeide på seks punkter samtidig, tre på hver side av brua, uttaler Vegvesenets prosjektleder Trygve Stien i pressemeldingen.

Arbeidet krever stillas i opp til 30 meters høyde over veibanen.

Sikkerheten må være høy, både for de som jobber på brua og for alle som ferdes over eller under brua. Når stillas bygges opp, får vinden større overflate å gripe tak i. Derfor kan det kun settes opp stillas i en tredjedel av lengden til spennet mellom tårnene, hvilket vil si maksimum 90 meter.

Av hensyn til sikkerheten til dem som skal arbeide med på brua, vil det bli satt opp en langsgående sikring i hele bruas lengde. Denne sikringen er for å forhindre påkjørsel av stillaset.

20.000 tonn

Breviksbrua veier i seg selv rundt 20.000 tonn.

Hele brua er 677 meter lang, mens selve hengespennet er på 272 meter. Dette spennet er holdt oppe av 24 kabler som hver har 186 tråder, til sammen 4.464 tråder.

42 av disse trådene er konstatert brutt av. For å få full oversikt over skadene på brua, er det, ifølge Vegvesenet, nødvendig å åpne samtlige hengestagstenger som hengestengene med bærekablene. Når disse åpnes, vil vi se om det er flere trådbrudd.

Fordi Breviksbrua er en hengebru, oppstår det bevegelser i brua når biler kjører på den. Disse rystelsene kan by på problemer for deler av arbeidene som skal utføres.

Rehabiliterer kablene

Samtidig med at hengestengene åpnes for første gang på over femti år, skal de rehabiliteres grundig, slik at de kan stå best mulig i mot rustangrep. Det betyr at både kabler, hengestenger og fester skal gjøres rene ved blant annet sandblåsing. Deretter skal alt metalliseres og males.

Dette er en type arbeid som er avhengig av både bestemt temperatur og luftfuktighet.

Kablene er 540 meter lange hver, og 13 kilometer lange til sammen. Den totale overflaten som skal behandles blir dermed 3 500 kvadratmeter.

Sikrer mot nedfall

Alt arbeid skal, ifølge Vegvesenet, utføres over brua. For å forhindre at noe faller ned under arbeidet, vil det bli satt opp sikring både under og på utsiden av selve brua. Bærekablene og hengestenger blir dekket til, slik at utslipp av støv minimaliseres.

For å begrense tida det arbeides på brua, skal det arbeides i tre skift. Det legges opp til at arbeidet som skal gjøres nattestid, er arbeid med minst mulig støy

Monterer nytt rekkverk

Rekkverket på brua skal skiftes ut. Utskiftingen må skje etter rehabiliteringen av resten av brua. Det har blitt utført beregninger for vindpåvirkning av brua (vindlast) med et høyere gjerde enn det som er montert i dag. Det nye gjerdet blir satt opp i to trinn, først et gjerde i 1,2 meters høyde, deretter et klatresikkert gjerde i nye 1,2 meter over dette. Dette gjerdet vil strekke seg i hele bruas lengde

Fordi brua krummer, må gjerdet spesiallages. Det vil samtidig også settes opp nye lysmaster på brua.