Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Modernisering av jernbanenettet

Publisert: 03.10.2005 07:00. Sist endret: 27.11.2013 19:54.

Jernbaneverket har nå fastsatt sitt handlingsprogram for perioden fram til 2015.
  • Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres - kan koste tre milliarder kroner

  • Fotballskandalen som må konsekvenser

  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim

  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet

Nettleder

Fotballskandalen som må konsekvenser

Les også:

  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Jan Eldegard Hjelle

«Bygningsanatomi og endringsdyktighet»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
  • Vi må tenke nytt om miljø
    Sverre Molvik
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres - kan koste tre milliarder kroner
  • Fotballskandalen som må konsekvenser
  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim
  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet
  • Veidekke mener flere jenter må velge bygg og anlegg
  • Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen
  • Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal
  • Innlegg: Takk også til Ola, Kari, Piotr, Inge - og alle dere andre som bygger landet
  • Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua
  • Innstramming av karantenehotellordningen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
  • WSP Norge utvikler pilotprosjekt for Omsorgsbygg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Programmet følger opp Stortingets vedtak ved behandlingen av Nasjonal transportplan for perioden, og innebærer en jernbanesatsing som er helt nødvendig om vi skal nå de sentrale og omforente samferdselspolitiske målsettingene. - Forslaget har vært på høring og jeg er glad for å si at høringsinstansene i all hovedsak gir sin tilslutning til Jernbaneverkets strategier og prioriteringer, sier jernbanedirektør Steinar Killi til Jernbaneverkets nettsider. Handlingsprogrammet viser hvordan en økning i investeringene til 26,4 milliarder (1 milliard mer pr. år i 10 år) vil gjøre det mulig å modernisere det mest trafikkerte jernbanenettet i Norge i tiårsperioden. Sammen med målrettet vedlikehold, endrede driftsrutiner og tilrettelegging for konkurranseutsetting kan ekstrasatsingen gi et vesentlig forbedret jernbanenett. Et solid nett som legger til rette for økt punktlighet og sikkerhet, redusert reisetid og flere togavganger. Et bedre transporttilbud gir flere reisende og mer gods på bane. Programmet er detaljert for første fireårsperiode og mer oversiktlig for de siste seks årene. Departementene ba Jernbaneverket vise tre mulige alternativer for gjennomføring av planen: 1. Investere jevnt hvert år i 10 år, dvs 2,6 mrd pr år både i 2006-2009 og i 2010-2015 2. Investere mye i første periode, dvs 3.6 mrd pr. år i 2006-2009,og 1.7 mrd pr år i 2010-2015 3. Investere lite i første periode, dvs 1,5 mrd pr år i 2006-2009, og 3,8 mrd pr år i 2010-2015 (2004 kr inkl.mva) Jernbaneverket mener at en jevn investeringsramme på 2,6 mrd årlig i hele perioden er det beste alternativet fordi det er mest forutsigbart og gir et bedre grunnlag for å planlegge og tilrettelegge utbyggingen. Jernbaneverket prioriterer områder der kapasiteten er høyt utnyttet og til hinder for å få mer person- og godstrafikk over fra veg til bane. Persontrafikkmarkedet er størst på det sentrale Østlandet samt omkring storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. -Investeringsinnsatsen i Østlandsområdet kommer hele landet til gode fordi vi her har de største flaskehalsene som påvirker jernbanesystemet, sier jernbanedirektør Steinar Killi. -Vi oppnår bedre punktlighet og sikkerhet, får redusert reisetid og gir mulighet for å etablere flere togavganger og et bedre transporttilbud, sier han. Godstransportmarkedet for jernbanen krever også investeringer på strekningene mellom landsdelene, samt til og fra utlandet. - Dersom politikerne velger alternativ 3 vil store og viktige prosjekter for fornyelse av jernbanen bli utsatt, sier Killi. Det gjelder for eksempel dobbelsporutbyggingen på Østfoldbanen og Vestfoldbanen som ikke kan starte opp før etter 2009. Dobbeltsporet Sandnes Stavanger forsinkes. Arbeidet med Gjevingåsen tunnel nord for Trondheim, bygging av to togspor Bergen stasjon Fløen og Ulrikstunnelen i Bergen kommer ikke i gang før etter 2009. - Dersom investeringsnivået i alternativ 3 for perioden 2006 2009 blir videreført for perioden 2010-2015, må hele handlingsprogrammet omarbeides og målsettingen om en moderne jernbane og mer trafikk fra vei til bane forlates, sier han. Jernbaneverket ser med forventning fram til statsbudsjettet for 2006 som vil gi avgjørende føringer for gjennomføringen av handlingsprogrammet. Prosjektene Dersom jernbanen tilføres investeringsmidler i tråd med Stortingets vedtak vil følgende større anlegg være kommet godt i gang eller være fullført i første del av planperioden : * Lysaker stasjon (Drammenbanen) * Lysaker - Sandvika, nytt dobbeltspor fullføres 2011 (Drammenbanen) * Kolbotn - Ski, nytt dobbeltspor inkl Ski stasjon, byggestart (Østfoldbanen) * Haug - Onsøy, dobbeltspor, byggestart (Østfoldbanen) * Barkåker - Tønsberg, nytt dobbeltspor fullføres2010 (Vestfoldbanen) * Holm - Holmestrand, nytt dobbeltspor, byggestart (Vestfoldbanen) * Farriseidet - Porsgrunn, ny trasé, prosjektering (Vestfoldbanen) * Godsterminal Ganddal, fullføres * Sandnes - Stavanger, dobbeltspor, fullføres (Sørlandsbanen) * Gjevingåsen tunnel, fullføres (Nordlandsbanen) * Fjernstyring Grong Mosjøen, fullføres (Nordlandsbanen) * Fjernstyring Mosjøen - Bodø fullføres (Nordlandsbanen) * Bergen - Fløen, to togspor, fullføres (Bergensbanen) * Ulriken tunnel, to spor, fullføres 2010 (Bergensbanen) * Alnabru godsterminal, fullføres * GSM-R togradiosystem fullføres I siste del av planperioden , fram til 2015 vil flere større tiltak påbegynnes eller ferdigstilles. Det gjelder: * Kolbotn Ski, fullføres (Østfoldbanen) * Oslo - Kolbotn, nytt dobbeltspor, påbegynnes (Østfoldbanen) * Haug Onsøy, fullføres (Østfoldbanen) * Sandbukta - Moss Såstad, fullføres (Østfoldbanen) * Holm Holmestrand, fullføres (Vestfoldbanen) * Holmestrand - Nykirke, nytt dobbeltspor fullføres(Vestfoldbanen) * Farriseidet - Porsgrunn, ny trasé fullføres (Vestfoldbanen) * Ringeriksbanen, Bergensbanens forkortelse, påbegynnes/prosjekteres * Dobbeltsporparseller Eidsvoll - Hamar 2-3 stk, fullføres (Dovrebanen) I tillegg kommer en rekke mindre tiltak som tilrettelegging av knutepunkter og stasjoner, bedre publikumsinformasjon, rassikring, fjerning av planoverganger mv.

Nøkkelord:

Import
 

Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen

 

Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres
- kan koste tre milliarder kroner

 

Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua

 

Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen