Modernisering av jernbanenettet

Jernbaneverket har nå fastsatt sitt handlingsprogram for perioden fram til 2015.

Programmet følger opp Stortingets vedtak ved behandlingen av Nasjonal transportplan for perioden, og innebærer en jernbanesatsing som er helt nødvendig om vi skal nå de sentrale og omforente samferdselspolitiske målsettingene. - Forslaget har vært på høring og jeg er glad for å si at høringsinstansene i all hovedsak gir sin tilslutning til Jernbaneverkets strategier og prioriteringer, sier jernbanedirektør Steinar Killi til Jernbaneverkets nettsider. Handlingsprogrammet viser hvordan en økning i investeringene til 26,4 milliarder (1 milliard mer pr. år i 10 år) vil gjøre det mulig å modernisere det mest trafikkerte jernbanenettet i Norge i tiårsperioden. Sammen med målrettet vedlikehold, endrede driftsrutiner og tilrettelegging for konkurranseutsetting kan ekstrasatsingen gi et vesentlig forbedret jernbanenett. Et solid nett som legger til rette for økt punktlighet og sikkerhet, redusert reisetid og flere togavganger. Et bedre transporttilbud gir flere reisende og mer gods på bane. Programmet er detaljert for første fireårsperiode og mer oversiktlig for de siste seks årene. Departementene ba Jernbaneverket vise tre mulige alternativer for gjennomføring av planen: 1. Investere jevnt hvert år i 10 år, dvs 2,6 mrd pr år både i 2006-2009 og i 2010-2015 2. Investere mye i første periode, dvs 3.6 mrd pr. år i 2006-2009,og 1.7 mrd pr år i 2010-2015 3. Investere lite i første periode, dvs 1,5 mrd pr år i 2006-2009, og 3,8 mrd pr år i 2010-2015 (2004 kr inkl.mva) Jernbaneverket mener at en jevn investeringsramme på 2,6 mrd årlig i hele perioden er det beste alternativet fordi det er mest forutsigbart og gir et bedre grunnlag for å planlegge og tilrettelegge utbyggingen. Jernbaneverket prioriterer områder der kapasiteten er høyt utnyttet og til hinder for å få mer person- og godstrafikk over fra veg til bane. Persontrafikkmarkedet er størst på det sentrale Østlandet samt omkring storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. -Investeringsinnsatsen i Østlandsområdet kommer hele landet til gode fordi vi her har de største flaskehalsene som påvirker jernbanesystemet, sier jernbanedirektør Steinar Killi. -Vi oppnår bedre punktlighet og sikkerhet, får redusert reisetid og gir mulighet for å etablere flere togavganger og et bedre transporttilbud, sier han. Godstransportmarkedet for jernbanen krever også investeringer på strekningene mellom landsdelene, samt til og fra utlandet. - Dersom politikerne velger alternativ 3 vil store og viktige prosjekter for fornyelse av jernbanen bli utsatt, sier Killi. Det gjelder for eksempel dobbelsporutbyggingen på Østfoldbanen og Vestfoldbanen som ikke kan starte opp før etter 2009. Dobbeltsporet Sandnes Stavanger forsinkes. Arbeidet med Gjevingåsen tunnel nord for Trondheim, bygging av to togspor Bergen stasjon Fløen og Ulrikstunnelen i Bergen kommer ikke i gang før etter 2009. - Dersom investeringsnivået i alternativ 3 for perioden 2006 2009 blir videreført for perioden 2010-2015, må hele handlingsprogrammet omarbeides og målsettingen om en moderne jernbane og mer trafikk fra vei til bane forlates, sier han. Jernbaneverket ser med forventning fram til statsbudsjettet for 2006 som vil gi avgjørende føringer for gjennomføringen av handlingsprogrammet. Prosjektene Dersom jernbanen tilføres investeringsmidler i tråd med Stortingets vedtak vil følgende større anlegg være kommet godt i gang eller være fullført i første del av planperioden : * Lysaker stasjon (Drammenbanen) * Lysaker - Sandvika, nytt dobbeltspor fullføres 2011 (Drammenbanen) * Kolbotn - Ski, nytt dobbeltspor inkl Ski stasjon, byggestart (Østfoldbanen) * Haug - Onsøy, dobbeltspor, byggestart (Østfoldbanen) * Barkåker - Tønsberg, nytt dobbeltspor fullføres2010 (Vestfoldbanen) * Holm - Holmestrand, nytt dobbeltspor, byggestart (Vestfoldbanen) * Farriseidet - Porsgrunn, ny trasé, prosjektering (Vestfoldbanen) * Godsterminal Ganddal, fullføres * Sandnes - Stavanger, dobbeltspor, fullføres (Sørlandsbanen) * Gjevingåsen tunnel, fullføres (Nordlandsbanen) * Fjernstyring Grong Mosjøen, fullføres (Nordlandsbanen) * Fjernstyring Mosjøen - Bodø fullføres (Nordlandsbanen) * Bergen - Fløen, to togspor, fullføres (Bergensbanen) * Ulriken tunnel, to spor, fullføres 2010 (Bergensbanen) * Alnabru godsterminal, fullføres * GSM-R togradiosystem fullføres I siste del av planperioden , fram til 2015 vil flere større tiltak påbegynnes eller ferdigstilles. Det gjelder: * Kolbotn Ski, fullføres (Østfoldbanen) * Oslo - Kolbotn, nytt dobbeltspor, påbegynnes (Østfoldbanen) * Haug Onsøy, fullføres (Østfoldbanen) * Sandbukta - Moss Såstad, fullføres (Østfoldbanen) * Holm Holmestrand, fullføres (Vestfoldbanen) * Holmestrand - Nykirke, nytt dobbeltspor fullføres(Vestfoldbanen) * Farriseidet - Porsgrunn, ny trasé fullføres (Vestfoldbanen) * Ringeriksbanen, Bergensbanens forkortelse, påbegynnes/prosjekteres * Dobbeltsporparseller Eidsvoll - Hamar 2-3 stk, fullføres (Dovrebanen) I tillegg kommer en rekke mindre tiltak som tilrettelegging av knutepunkter og stasjoner, bedre publikumsinformasjon, rassikring, fjerning av planoverganger mv.