Er betongtårnene på Hardangerbrua Norges mest bemerkelsesverdige anleggsprosjekt i betong siden 2009?
Arkivfoto

Hva er de siste fem årenes største ingeniørprestasjoner i betong?

Høsten 2014 deles den prestisjetunge «Gustave Magnel Gold Medal» ut til konstruktøren av den mest bemerkelsesverdige betongkonstruksjonen oppført i løpet av de siste fem årene i verden.

Avdøde professor Gustave Magnel fra Universitetet i Gent i Belgias minnepris deles ut hvert femte år til verdens beste betongkonstruksjon. Magnel, som døde i 1955 gav navn til betonglaboratoriet ved universitetet, og har siden 1959 blant annet blitt minnet gjennom gullmedaljen som deles ut til internasjonale stjerneprosjekter.

I 1994 kunne Dr. Techn. Olav Olsen motta medaljen for Draugen-plattformen, som eneste norske vinner i prisens historie. Tyskland har stukket av med den gjeve betongprisen fire ganger.

Siste pris gikk til Professor Juan José Arenas de Pablo for Den tredje millenniumsbrua over elven Ebro i Spania.

Denne rundens medalje skal tildeles konstruktøren bak et anleggsprosjekt konstruert og fullført i tidsperioden 2009 til 2013, og som kan anses som en og betydningsfull anvendelse av forspent eller armert betong.

Alle kan nominere prosjekter til prisen, og kåringen blir høsten 2014.

Sivilingeniør og juryformann i den norske betongprisen Betongtavlen, Ole Krokstrand, er ikke skråsikker på Norges vinnersjanser i den kommende prisen, og forteller at det først og fremst er tre anleggsprosjekter som kunne vært aktuelle.


Senketunnelen i Bjørvika

E18 Bjørvika
Arkivfoto

Senketunnelen E18 Bjørvika ble i 2010 kåret tilårets anlegg under Byggedagene.

Tunnelen er 1.100 meter lang med tre kjørefelt i hver retning, og 30 til 40 meter bred. Hvert element i tunnelen veier 30.000 tonn. Rådgivende ingeniør på tunnelen er Dr. ing. A. Aas-Jakobsen.

Tunnelen vant også den høythengende betongprisenBetongtavlen i 2011.

I Norge er tunnelen unik, men i internasjonal sammenheng er ikke ingeniørkunsten bak like oppsiktsvekkende.


Hardangerbrua

Hardangerbrua

Arkivfoto

Søylene på Hardangerbrua trekkes også fram som en av de siste fem årenes store betongkonstruksjoner i Norge.

Tårn og portaler på brua er utformet av Forum Arkitekter.


Tjuvholmen-garasjene

Tjuvholmen. Senkekasser med parkeringsanlegg.

Illustrasjon: Skanska

Kanskje et underdog-prosjekt, men samtidig det mest oppsiktsvekkende av Norges tre største vinnerhåp til Gustave Magnel-prisen, er garasjene under kunstige Tjuvholmen.

Det undersjøiske garasjeanlegget består av betongkasser i fire plan av til sammen 25.000 kubikkmeter betong senket ned så dypt som 60 meter under havoverflaten, og suspendert på peler.

Det er Aas Jakobsen som har konstruert parkeringskjelleren, som har 800 parkeringsplasser under havoverflaten.

Prosjektsjef på parkeringsanlegget, Dag Kjell Søyland i Skanska, sier seg enig i at garasjene er en god norsk kandidat til en internasjonal betongpris.

– Jeg synes dette prosjektet må være en utmerket kandidat til å bli vurdert til en slik pris, sier han til Byggeindustrien.

Internasjonalt

Ole Krokstrand vedgår at Norges tre største ingeniørbragder i anleggsprosjekt i betong ikke holder samme banebrytende kvalitet som Draugen-plattformen, som foreløpig er landets eneste prosjekt hvor konstruktørene har blitt belønnet med den gjeve prisen.

Han påpeker samtidig at det er viktig å nominere prosjekter for at de skal vurderes.

– Uten nominasjon er det i alle fall uaktuelt, sier han.

På vegne av Norsk Betongforening jobber Krokstrand og fagfeller i disse dager med å nominere både Trollstigplatået og konserthuset i Stavanger til flere internasjonale priser, og betongnestoren tror absolutt flere priser har gode sjanser for å finne veien til Norge i år.

Trollstigplatået vant tidligere i høstEuropeisk stålpris.

– Norsk betongindustri og –byggeri er absolutt synlig internasjonalt, forteller Krokstrand.