Dette er de beste forsikringsselskapene

Kundetilfredsheten med forsikringsselskapene ligger på sitt høyeste nivå siden målingen av bransjen startet i 2004. Sparebank 1 Forsikring som scorer aller høyest totalt, mens KLP får best rating blant bedriftskundene.

Det viser en måling analysebyrået EPSI Norge har gjort. Av de 1.300 som er intervjuet, så uttrykker nesten annenhver kunde høy tilfredshet med sitt forsikringsselskap.

Studien viser at forsikringsselskapene er flinke til å leve opp til de krav og forventninger som kundene har, og er bedre på å tydeliggjøre hva man får for pengene sammenlignet med for eksempel banker og telekomselskap.

Summen av dette gir en kundetilfredshet og kundelojalitet som er på sitt høyeste nivå i målingens historie.

Årets studie viser videre at det er Sparebank 1 Forsikring som skårer best, tett fulgt av Frende og Gjensidige.

Samlegruppen andre, som inkluderer forsikringsselskap som bl.a. Codan, Eika og Storebrand, presterer også bra.

EPSI-undersøkelsen omfatter også bedriftsmarkedet. Denne studien viser at det er KLP som for tredje året på rad har de mest tilfredse og lojale bedriftskundene.

Et forbedringsområde for bransjen er å bli bedre på å opprettholde dialogen med kundene. En stor del av de spurte svarer at de gjerne vil bli kontaktet av sine forsikringsselskap minst én gang i året, mens kun et fåtall opplever å bli kontaktet.

Som ved foregående studier så er det også i år slik at kundetilfredsheten er noe høyere blant forsikringskunder som har hatt en skadesak kontra de som ikke har hatt det.

F