Energisk Byggern med storsamling

Nærmere 700 personer inkludert 63 utstillere skapte liv og røre på Exporama på Hellerudsletta sist fredag hvor kvelden ble avsluttet med stor fest med Truls Svendsen som toastmaster.

Fag og service er kjerneområder for Bygger’n-kjeden. Kjededirektør Christine V. Holm kan derfor opplyse at fra slutten av november og gjennom den kommende vinteren skal det satses knallhardt på å gi proffkunder opplæring i energieffektivisering.

– Opplæringen er basert på Enovas program slik at de forhandlerne og proffkundene som virkelig satser, kan bli energirådgivere for kunder som så får dekket deler av kostnadene for energikartleggingen av egen bolig fra Enova. Vi håper i første omgang å få utdannet om lag 100 energirådgivere innen kjeden, men på lengre sikt er måltallet langt høyere, opplyser Holm.

Hus-vekst
På prominent plass i hallen finner vil kjedens egen huskjede, Hiba Hus.

– Vi opplever fortsatt sterk vekst i antall Hiba Hus-forhandlere. Bare i år har vi fått syv nye forhandlere slik at vi når har 50 husforhandlere, kommenterer kjededirektør Holm som opplyser at husleverandøren er aktiv med flere nye husmodeller og følgelig utvikler seg med hva som skjer i markedet.

På en samling nylig ble Bygger’n Aurskog i Akershus kåret til Årets Hiba Hus-forhandler.

Kompetansetesting

Den kommende vinteren vil det også i kjeden bli kjørt kompetansetester av de ansatte i medlemsforetakene gjennom et kartleggingsprogram på nett.

– På denne måten får vi avdekket eventuelle kompetansehull. Dette vil bli fulgt opp med lokal opplæring i den enkelte bedrift eller gjennom bredere kurs hvis det avdekkes mer gjennomgående behov, fremholder Holm.

Selvgjort
Også Bygger’n-kjeden opplever at særlig mer urbane kunder ikke gjør oppussingsarbeidet selv, men overlater jobben til profesjonelle. Her har kjeden mange dyktige håndverkere å tilby. Men samtidig opplever Holm en motsatt trend hvor folk ønsker å fremstå blant annet på sosial medier som gode brødbakere og matpakkepyntere.

– Dette slår også ut til vår fordel da folk ønsker å fremstå som både innsatsvillige og flinke på å pusse opp egen bolig. Vi har kjørt opplegg på face book hvor folk ble gitt anledning til å vise fram bilder med hva de har fått til på egenhånd i egen bolig, og her har interessen for å vise seg frem vært enorm, kommenterer Holm.

Stabil utvikling
Så langt i år har utviklingen i kjeden vært stabil på medlemssiden. To forhandlere har forlatt kjeden for å bli erstattet av to nye, nemlig Bygger’Alta som også er Hiba Hus-forhandler og nå sist Bygger’n Lom i Oppland.

– Etter en rolig start på året har salget tatt seg opp i høst hvor oktober har vært en god måned hos oss. Så langt i år begynner vi derfor å nærme oss fjorårets omsetningsnivå, avslutter kjededirektør Holm.

På messen ble leverandøren Essve hedret med prisen for årets messestand. Vinneren ble stemt frem av deltakerne på messen.