Store tap i byggebransjen

Europeiske virksomheter måtte i fjor tapsføre 350 milliarder euro. Det er 40 prosent mer enn for 5 år siden. Byggebransjen er blant sektorene som sliter med de høyeste tapene.

Europeiske virksomheter måtte i fjor tapsføre 350 milliarder euro, en sum tilsvarende 2.854 milliarder kroner etter dagens kurs. Det fremgår av en undersøkelse som kreditthåndteringsselskapet Intrum Justitia har gjennomført blant 10.000 bedrifter i 29 europeiske land.

Intrum Justitia melder selv om funnene i en pressemelding onsdag.

- Mens europeiske bedrifter i gjennomsnitt måtte avskrive 3 prosent av alle fordringer fra fjoråret, er det tilsvarende tallet for byggebransjen på 3,9 prosent. Det er den høyeste prosentandelen som noen gang er målt for denne bransjen, sier administrerende direktør Reidun Korsnes i Intrum Justitia.

Sliter med likviditeten

I tillegg oppgir 60 prosent av de spurte i byggebransjen at de har likviditetsproblemer som følge av for sene betalinger. Samtidig er det bare 52 prosent av respondentene i byggebransjen som samarbeider med en profesjonell tredjepart for å få inn pengene. De resterende 48 prosentene står selv for utsendelse av fakturaer og oppfølging av ubetalte krav.

- Sene betalinger og ubetalte fakturaer er ikke bare et problem for den enkelte bedrift. Det utgjør også en hindring for vekst. Dette er penger som kunne vært brukt til innovasjon, nye arbeidsplasser og ekspansjon, sier Intrum Justitia-lederen.

Bedre i eiendomsbransjen

Mens byggebransjen sliter, klarer eiendomsbransjen seg noe bedre. Europeiske bedrifter innenfor eiendom måtte i fjor avskrive 3 prosent av fordringene, heter det i meldingen..

- Tapene i eiendomsbransjen er uendret fra undersøkelsen i fjor. Samtidig er tapene mye høyere enn i 2008, da tap på fordringer var 1,9 prosent. Det viser at også denne bransjen bør ta grep, sier Korsnes.

Anbefaler tiltak

Hun anbefaler følgende tiltak for å sikre utestående fordringer:

Første bud for å styrke likviditeten og unngå pengetrøbbel er å innføre en kredittpolitikk som alle i organisasjonen må forholde seg til.

Vær nøye med kontrakten. Det er viktig å spesifisere betalingsbetingelser og hvilke mekanismer som skal inntre hvis betalingene uteblir.

Ett av de mest effektive virkemidlene for å få betalt, er å stoppe leveransene.

Benytt kredittsjekk for å finne frem til de riktige kundene. Kredittsjekk bør utføres jevnlig for den enkelte kunde siden betalingsevnen kan endre seg over tid.

Vær raskt ute med å purre og følge opp ubetalte fakturaer.