Lysaker stasjon i startgropa

Jernbaneverket planlegger ny Lysaker jernbanestasjon med fire spor til plattform og ny kollektivterminal. Utbyggingen skal gi bedre og mer pålitelig togtilbud, lettere overgang til annen transport og en moderne stasjon med høy standard.

Lysaker er landets tredje største jernbanestasjon målt i antall passasjerer, og daglig stopper over tusen busser ved stasjonen, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. Utbyggingen innebærer en samordnet løsning for jernbane, bussterminal, baneløsning mot Fornebu, næringsvirksomhet og lokalveinett. Dette skal bygges Parsellen Lysaker stasjon er 1,2 km lang. Den starter ca. 300 meter øst for Lysakerelva og fortsetter fram til ca. 300 meter vest for Vollsveien bru. Stasjonen utvides fra to til fire spor, med de nye sporene på nordsiden. Det skal bygges ny jernbanebru over Lysakerelva, parallelt med den gamle steinhvelvbrua fra 1913. Nybrua tilpasses den gamle, som er et verneverdig kulturminne. Det bygges også ny bru over sporene i Vollsveien, som legges om på en strekning. Nord for stasjonen bygges et atkomsttorg med drosjeholdeplass og plass for av- og påstigning. På sørsiden blir det et tilsvarende atkomsttorg på Lysaker torg, med gangbru over til stasjonen. Det blir heis og trapper mellom de tre nivåene på stasjonen gangbrua, plattformene og et gjennomgående gangareal på bakkenivå under sporene. Den planlagte automatbanen til Fornebu skal ha Lysaker som endestasjon. De delene av Fornebubanen som skal ligge under jernbanen, planlegges bygd samtidig med de øvrige arbeidene på stasjonen. Framdrift Arbeidene i området ved Vollsveien starter senhøstes 2005. Våren 2006 starter anleggsvirksomheten på selve stasjonsområdet. Jernbaneverket tar sikte på ferdigstillelse våren 2009. Framdriften avhenger av Stortingets årlige bevilgninger over statsbudsjettet.