Det handler om samarbeid

– Mye av det vi snakker om i Bygg21 og andre initiativer, handler om bedre og tettere samarbeid på tvers av bransjen, mener Roar Smelhus i Hjellnes Consult.

Den foreløpige visjonen for Bygg21 er at ”Bygg21 skal stimulere nasjonal nytenkning og kulturendring som skaper kontinuerlig forbedring og innovasjon”. I løpet av mai og juni gjennomførte prosjektledelsen ni arbeidsmøter landet over for å få innspill fra bransjen.

– Mange har møtt opp med stort engasjement og bidratt til et godt grunnlag for Bygg21s tre strategier, sier styreleder Petter Eiken. Bygg21 skal utvikle tre nasjonale strategier for næringen: innen forskning og innovasjon, utdanning og kompetanseutvikling og innen formidling av kunnskap og erfaringer.

Iver
– Salen kokte nærmest av engasjement og iver etter å utvikle bransjen, sier Smelhus om Bygg21-møtet i Oslo hvor han deltok. På arbeidsmøtene fikk deltakerne i oppgave å beskrive de fem viktigste tiltakene innen hver av de tre strategiene. Bygg21 har laget en foreløpig oppsummering av hvilke tiltak som ble mest vektlagt på de ulike arbeidsmøtene. Kunnskapsdeling, samhandling, samspill i alle ledd og samspillentrepriser er blant tiltakene som går igjen.

– Vår bransje trenger at noen snakker sammen, og bidrar til å utvikle bransjen i samarbeid, sier Smelhus, til daglig direktør for bygg og eiendom i Hjellnes Consult. Han tror det er behov for å bygge allianser, og nevner Powerhouse som et godt eksempel.

– Det er akkurat slike allianser vi trenger for å utvikle oss. Jeg håper revidert veiledning til gjeldende konkurranselov ikke vil ødelegge noe for det store behovet vi har for samarbeid i næringen, sier Smelhus.

Godt samspill på byggeplass
På det konkrete planet er bransjen i hvert fall overveldende enig om behovet for samarbeid, ifølge resultater fra en spørreundersøkelse Bygg21 gjennomførte i forkant av arbeidsmøtene. Den viser at drøyt 90 prosent av de 345 respondentene var helt enig eller noe enig (over 50 prosent) i at godt samspill på byggeplass er den vanligste forskjellen på gode og dårlige prosjekter.

– Vi ser at kompetanse- og kommunikasjonsgapet mellom de som prosjekterer og de som bygger ikke blir mindre, så her er det viktig å gjøre tiltak, mener Smelhus. Han tror en digital plattform gjennom BIM er nøkkelen, men det krever skolering av alle deltagere i et byggeprosjekt.

– Det holder ikke å skylde på hverandre i forhold til manglende kompetanse. Vi trenger samspill og samarbeid må til, men vi trenger også et gjensidig kompetanseløft. Rådgiverne blir tvunget til å ta dette løftet. Det samme må de som skal bruke underlaget vi rådgivere utarbeider, understreker Smelhus.

Bestillerkompetanse sentralt
Deltakerne på Bygg21s arbeidsmøter var også overveldende enige i at mangel på bestillerkompetanse i byggherre-rollen ofte er grunn til dårlig prosjektgjennomføring. Både i Oslo og Tromsø ble bestillerkompetanse stemt frem som et av de aller viktigste tiltakene.

– Vi mener det er viktig at bestillere supplerer sin egen kompetanse i den grad de føler behov for det. Spesielt er det mye som skal på plass tidlig i prosjektet, og kanskje nettopp derfor er det viktig å hente bistand i denne fasen, sier Smelhus. Han poengterer også behovet for å hente rett kompetanse.

– Tidligfase-rådgivning er noe annet enn detaljprosjektering. Mange av rammene i et prosjekt blir lagt tidlig, så det er viktig å bruke rett kompetanse og nok tid i forhold til prosjektets kompleksitet. Dette er det viktig å være klar over, mener Smelhus.

Bedre prosjektering
Den påstanden flest i bransjen var enige om, handler om prosjektering. Snaut 70 prosent var helt enige i at effektiviteten går vesentlig opp hvis vi prosjekterer ferdig før byggestart, og ca. 20 prosent noe enige i dette.

– Vi ser at totalentreprisen blir en stadig mer benyttet. Ofte er det dessverre slik at det ikke blir avsatt tilstrekkelig tid til prosjektering før bygging. Innkjøp av rådgivere skjer nesten utelukkende i siste liten, spesielt på teknisk side, og da blir det ofte slik at bunnlednings- og utsparingstegninger skal foreligge på byggeplass nesten før rådgiver er kontrahert, utdyper Smelhus. Dette gavner sjelden samarbeidsklima og kvalitet i byggeprosjekter.

– Totalentrepriser kan være greit, men det må uansett settes av tilstrekkelig med tid til å planlegge, samt å utføre de enkelte oppgaver. Det er viktig at de som leder prosjekteringsprosessen har rett kompetanse. Vi ser at LEAN-kompetanse blir stadig mer etterspurt, og det tror vi er riktig vei å gå, sier Smelhus.

Næring og utdanning
Andre viktige stikkord fra arbeidsmøtene er tverrfaglig forståelse og å koble næring og utdanning.

– Vi vet at det er behov for en tettere dialog mellom næringsliv og utdanningsinstitusjoner, sier Smelhus, og viser blant annet til FREMS- fremtidens energi- og miljø studium ved NTNU, hvor han har deltatt i styret på vegne av RIF. Hjellnes Consult jobber aktivt for å rekruttere studenter til internship, bachelor- og masteroppgaver.

– Vi mener det er viktig å involvere studentene i næringslivet tidlig. På den måten får de den nødvendige praksisen som er mangelvare i dagens studium, og samtidig får vi bedre nyutdannede, mener Smelhus. Han tror også det er nødvendig at lederne i bedriftene snakker sammen, men ikke minst bygger en felles plattform for kompetanseutvikling. Smelhus viser til AFF/ Solstrand/ Senter for eiendomsfag som har laget et lederutviklingsprogram for næringen (BAE), og BI som har sitt master of management-kurs i strategisk ledelse for BAE.

– Begge disse er viktige arenaer for kompetansebygging, og ikke minst relasjonsbygging for aktører i hele verdikjeden, poengterer han.

Endringsagenter
– Vi ønsker initiativet Bygg 21 hjertelig velkommen, og er helt enig i at vi i bransjen trenger å gjøre et slikt løft. Vi i Hjellnes Consult tror på samarbeid, og går gjerne foran som endringsagenter og ambassadører for et slikt godt initiativ, sier Smelhus. Han legger til at på arbeidsmøtet i Oslo var det mange flere som uttrykte vilje til det.

– Det lover godt for fremtiden i bransjen.