Fremgang for Løvenskiold-Vækerø

Løvenskiold-Vækerø økte omsetningen i 2012 og viste resultatfremgang tross omfattende investeringer.

I 2012 kombinerte Løvenskiold-Vækerø tunge investeringer i fremtidig konkurransekraft med et økonomisk resultat som var klart bedre enn året før, skriver selskapet i en pressemelding.

– Jeg er svært fornøyd med at vi gjennom investeringer og kompetanseoppbygging ytterligere har forsterket det fundamentet vår fremtidige virksomhet skal tuftes på, sier konsernsjef og eier Carl Otto Løvenskiold.

Fjorårets omsetning endte på 3.982 millioner kroner, mot 3.819 millioner i 2011. Driftsresultat ble 74 millioner kroner i 2012, opp fra 52 millioner i 2011. Resultat før skatt økte fra 8 til 41 millioner kroner.

Handelsvirksomheten, som omfatter kjedene MAXBO og Malia og står for mesteparten av konsernets omsetning, viste klar resultatfremgang fra året før. Samtidig har MAXBO gjort et stort løft ved å videreutvikle tilbudet til kunder, både på nett og i varehusene. Nye MAXBO varehus ble i 2013 åpnet i Nittedal og Stavanger.

– Med MAXBO 2.0 skal vi tilby en helt ny kundeopplevelse. Denne satsingen viser at vi har blikket rettet fremover og gjør de mange små grepene som bidrar til at vi styrker vår konkurransekraft, sier Løvenskiold i en pressemelding.

Markedet for byggevarer har utviklet seg godt i 2012 og viser en vekst for hele året på 6,5 prosent. For 2013 ventes det en moderat vekst.

Konsernets eiendomsvirksomhet med forvaltning og utvikling av bolig og næringseiendommer hadde nok et godt år i 2012, selv om resultatet var noe lavere enn i 2011.

For konsernet som helhet ventes 2013 å vise fortsatt resultatfremgang, basert på store og fremtidsrettede investeringer gjennomført de senere årene.