På forskudd med Intercity

Jernbaneverket ligger ett år foran i planleggingen av utbygd Intercity-triangel i Oslo-området.

Regjeringens ambisiøse jernbanesatsing i NTP, og kanskje spesielt den kommende utbyggingen av Intercity-triangelet i Oslo-området, skaper stor glede, men også store utfordringer for Jernbaneverket.

Prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum talte onsdag under Novapoint Brukermøte i Holmenkollen om hvordan gode digitale verktøy kan bidra til å gjøre sporet klart for satsingen.

Men Jernbaneverket satser ikke kun på tekniske løsninger i møte med de nye utfordringene, forteller Undrum.

– Når Intercity legges fram, er vi klare. Vi har allerede tenkt på prosjektplan, utbyggingsrekkefølgen, planprosessene, knutepunktene og på design. Slik har vi bygd oss opp et lite forsprang, og det kommer vi til å trenge.

Undrum forteller at Jernbaneverket framover vil konsentrere seg mer om sin byggherrerolle, og overlate mer detaljstyring til entreprenører og rådgivere.

– Vi trekker oss lengre opp i næringskjeden, og overlater mer til markedet, samtidig som vi satser på større kontrakter og økt standardisering. Vi skal tenke mer på byggherreutvikling, leverandørutvikling og på verktøyene vi bruker, sier hun til Byggeindustrien.

– Vi skal få alt på skinner!