Vil bygge opp kunden

Statsbygg satser hardt på kundetilfredshet, og vil bygge en positiv spiral med fornøyde kunder og medarbeidere. Dette var fokus i den årlige Statsbyggkonferansen.

Fredag 19. April holdt Statsbygg sin årlige konferanse, med fremmøtte fra både kundene, medarbeiderne og den statlige arbeidsgiveren. Til sammen 275 stykker hadde meldt seg på konferansen, og forsamlingen ble for stor til å få plass i fjorårets konferansebygg på Thon Hotel Vika Atrium.

Årets konferanse ble derfor holdt på Radison Blu Plaza Hotel i Oslo.

Ressursforvalter
Konferansen ble for alvor åpnet av fornyings, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud fra Arbeiderpartiet, som kan kalle seg både kunde og arbeidsgiver for den store statlige byggherren.
– Statsbygg forvalter fellesskapets ressurser, og det er dermed viktig at man da ligger litt foran, og forvalter disse ressursene på en bra måte, uttalte Aasrud fra talerstolen.

Statsråden mener folk bør kunne forvente mye fra Statsbygg, men at Statsbygg også bør heve lista i byggenæringen.

– Statsbygg skal være i tiden, men bygge for fremtiden. Jeg har bedt Statsbygg om å operere etter strengere krav enn vanlige forskrifter, og jeg håper de kan bruke sin påvirkningskraft i markedet for å hele tiden presse andre aktører til å gjøre det bedre. Statsbygg skal være stor og kravstor, sa Aasrud bestemt.

Forelskede kunder
Statsråden skrøt voldsomt av Statsbygg, og trakk frem både Houens Fonds Diplom, som byggherren mottok for arkitekturen i operaen i Bjørvika, samt Byggenæringens ærespris, som Statsbygg-sjef Øivind Christoffersen mottok under årets Byggedager.

Aasrud utfordret Christoffersen på hvordan Statsbygg har tenkt å holde den gode trenden hos kundene på samme høye nivå som nå.

– Hvordan skal dere gjøre forelskelse til den store kjærligheten? spurte hun fra talerstolen.

Og det kan virke som om kundene har forelsket seg i Statsbygg.
Siden 2008, da den store, statlige byggherren kunne måle en kundetilfredshet på akkurat over 60-tallet, har denne tilfredsheten steget med 10 poeng på skalaen, og kundelojaliteten har hele veien holdt seg litt over denne kurven.

– Vår ambisjon og motivasjon er å gjøre kundene våre fornøyde. Da blir også våre medarbeidere fornøyde, og det blir også arbeidsgiveren, fortalte Øivind Christoffersen til forsamlingen.

Positiv spiral

Christoffersen mener Statsbygg nå er inne i en positiv spiral, hvor fornøyde kunder gir god tilbakemelding til Statsbygg-medarbeiderne, som dermed presterer bedre.

– Og dette gir enda mer fornøyde kunder, sa Statsbygg-sjefen.
Fredagens konferanse var siste Christoffersens siste som Statsbygg-sjef, da åremålsstillingen løper ut i sommer.