Vegvesenet har alltid vært underfinansiert

Mange stiller seg sterkt kritisk til at Statens vegvesen har brukt 320 millioner kroner mer enn det som var bevilget til legging av ny asfalt i fjor. Pengene skulle opprinnelig gått til kollektivsatsing og gang- og sykkelveier. For vår del forstår vi vegvesenets prioriteringer. Asfaltdekket var mange steder så dårlig at det virkelig var fare for liv og helse.

Totalt sprakk det norske riksveibudsjettet med 409 millioner kroner i 2012. Hovedårsaken var legging av nytt veidekke til 320 millioner, skriver samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) i et brev til riksrevisor Jørgen Kosmo.

Ifølge Aftenposten ble pengene hentet fra en rekke andre prosjekter, som gang- og sykkelveier og tiltak rettet mot trafikksikkerhet, miljø- og service og kollektivtrafikk. Statens vegvesen hadde 307 millioner kroner i ubrukte penger på dette området, noe som skyldes forsinkelser og utsettelser. Mange av disse forsinkelsene skyldes faktisk innsigelser.

Rammene for utbygging og vedlikehold av veier har i årevis vært altfor lave – ja, bevilgningene har vært altfor lave i all tid. Det gjør at etterslepet blir stadig større.

Stortingets detaljstyring er en hemsko – og når vi i tillegg vet hvordan fylkesmenn og andre myndigheter forsinker og fordyrer nærmest ett hvert tiltak, er det ikke enkelt for vegvesenet å oppfylle alle ønsker.

Bevilgningene til samferdsel må høynes vesentlig om det skal monne.Vegvesenet har fortsatt mange hull å fylle. Det gjelder både asfalthull og andre hull.