Erling Dokk Holm. Arkivfoto

Erling Dokk Holm: - For mye «bør» og for lite «skal» i byutviklingen

Regjeringen sier de vil ha fortetting i byene, men stoler samtidig på sanksjonsfri retningslinjer for å få kommunene til å spille på lag.

I begynnelsen av februar lanserte regjeringen sine ambisjoner om å gjøre Norge til et lavutslippsland, og om å redusere klimagassutslippene med 40 prosent frem mot 2030 fra 1990-nivå.

I den tilhørende stortingsmeldingen trekkes transportsektoren frem som et av fem hovedområder hvor klimagevinsten skal hentes inn. Her heter der at «I by- og tettstedsområder og rundt kollektivknutepunkter bør det legges særlig vekt på høy arealutnyttelse, fortetting og transformasjon».

Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft påpeker overfor Byggeindustrien at fortetting rundt kollektivknutepunktene er et helt avgjørende virkemiddel for å nå Norges klimamål.

Samtidig kan det se ut som om statsråden og regjeringskollegene mangler effektive virkemidler overfor et Kommune-Norge som kan være helt ødeleggende for fortettingsprosessen.

Destruktiv linje

Førsteamanuensis og byutviklingskommentator Erling Dokk Holm mener den sittende regjeringen har en for lett hånd på rattet når det kommer til å sørge for at fortettingsambisjonene skal virkeliggjøres.

– Fortetting rundt kollektivknutepunktene er noe av det viktigste vi kan gjøre for å gjøre norske byer mer miljøvennlige. Da kan ikke kommunen få lov til stå i veien med destruktive retningslinjer som forhindrer det, sier han til Byggeindustrien.

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft viser på sin side til Kommunal- og moderniseringsdepartementets «Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging» når hun får spørsmålet om regjeringen burde ha mer styring på byutviklingen i Norge.

– Vi har nye statlige retningslinjer som kommunen må forholde seg til, sier hun.

Tung bør

– Vi er nødt til å tenke annerledes, og fortetting er avgjørende for å nå klimamålene. Det er kjempeviktig at vi tenker helhetlig rundt transport og bygg, sier Sundtoft til Byggeindustrien.

I regjeringens planretningslinjer for å få til dette kan man lese følgende:

«I by- og tettstedsområder og rundt kollektivknutepunkter bør det legges særlig vekt på høy arealutnyttelse, fortetting og transformasjon. I områder med stort utbyggingspress bør det legges til rette for arealutnyttelse utover det som er typisk. Samtidig bør hensynet til gode uteområder, lysforhold og miljøkvalitet tillegges vekt, i tråd med statlige normer og retningslinjer.»

– Det er altfor mye «bør», og altfor lite «skal» i regjeringens retningslinjer til kommunen. Den forrige regjeringen var fastere. Kommunen er underlagt disse retningslinjene, men det er ingen reelle konsekvenser der hvis de velger å la være å følge dem, sier Erling Dokk Holm.