Bjørvika trekkes frem som en av knutepunktsutviklingens suksesshistorier. Foto: Trond Joelson

NSB: Vil ha et Bjørvika i hver by

ROM Eiendom og NSB etterspør knutepunktprosjekter som Bjørvika i hver norske by.

Den norske befolkningsveksten må håndteres ved fortetting i byene og optimal utnyttelse av kollektivknutepunktene, hvis vi ønsker å kombinere millionveksten med å bevare natur og ikke overbelaste veinettet.

Det skriver ROM Eiendom og NSB i en kronikk i Dagens Næringsliv denne uken, også publisert på NSBs nettsider.

«Hver by sitt Bjørvika», konkluderer de i kronikken.

– Ikke at alle byer skal ha bygg i 20 etasjer, men kommunene bør legge til rette for at det bygges tettere og høyere rundt knutepunktene, utbroderer de.

Kronikken kommer i kjølvannet av ROM Eiendoms store knutepunktrapport fra desember 2014.

Her så NSB-konsernets eiendomsselskap på hvilke gevinster ligger i effektiv knutepunktsutvikling, og hva som må til for å lykkes med dette.

Fire nøkkelpunkter

Ved å se på hva som kjennetegner vellykkede knutepunktprosjekter, presenterer ROM Eiendom fire suksesskriterier i sin rapport:

  1. Offensiv kommune
  2. Klare mål og ansvarsforhold
  3. Riktig steds- og funksjonstilpasset organisering
  4. Riktig kompetanse gjennom hele prosjektforløpet

God organisering og planlegging, kompetente aktører og imøtekommende offentlige instanser er en stor nok bestilling i seg selv. I sin rapport skisserer ROM Eiendom en rekke utfordringer for de kompliserte, men nødvendige knutepunktprosjektene.

– Selv om knutepunktsutvikling er ønsket av staten, fylkeskommuner, kommuner og private eiendomsutviklere, viser det seg komplisert å få til i praksis. Aktørene har i utgangspunktet ulike mål som skal ivaretas innenfor det enkelte knutepunkt. Noen har ansvar for å sikre areal til infrastruktur, mens andre skal sikre areal til byutvikling. Noen skal sikre inntjening, mens andre skal ivareta samfunnets behov, heter det i rapporten.

Må bygge

Knutepunktutviklingens prekære balansegang presenteres også:

– Dersom byutviklingen går på bekostning av kollektivtransportens infrastruktur står man i fare for å fortrenge selve knutepunktet. Tilsvarende kan man ødelegge mulighetene for å skape gode knutepunkt dersom for store arealer reguleres til infrastruktur.

Jernbane- og eiendomsutviklerne i NSB-konsernet uttrykker i sin kronikk behovet for å fortsette, og trappe opp, den vanskelige oppgaven.

– Når vi greier å planlegge utvikling av offentlige tilbud, boliger, arbeidsplasser og kollektive løsninger samlet, kan vi finne de bærekraftige løsningene, skriver de.

– Vi må bygge tett, høyt og nært. Og vi må begynne jobben nå.

Byggeindustrien vil følge opp rapporten i årets første papirutgave, som kommer ut 22. januar.