Enkeltsporet drift på Østfoldbanen ut fredag grunnet utglidning

Bane Nor varsler at det antakelig vil være enkeltsporet drift på Østfoldbanen i alle fall ut fredag etter man tirsdag oppdaget at masser hadde glidd ut i nærheten av Follobane-utbyggingen ved Oslo S.

Byggeindustrien kunne tirsdag skrive om at Bane Nor måtte stenge inngående trafikk på Østfoldbanen etter hva de selv beskrev som uforutsette bevegelser i grunnen vest for Ladegården og nord for Bispegata i Oslo tirsdag morgen.

På spørsmål om bevegelsene har skjedd i forbindelse med utbyggingen av Follobanen ved Oslo S, uttalte Bane Nors kommunikasjonsrådgiver på Follobane-prosjektet, Gunnar Børseth, først at det stemte at bevegelsene hadde skjedd i forbindelse med utbyggingen av Follobanen, men presiserte senere at grunnbevegelsene i alle fall ble avdekket i forbindelse med prosjektet.

Utover tirsdagen var eksperter fra NGI på stedet, og det ble besluttet å stabilisere skråningen hvor man hadde hatt utglidningen, med fyllmasser. Onsdag pågår fortsatt denne jobben.

– Det tar tid å bygge motfyllingen, sier Børseth til Byggeindustrien.

Bane Nor ble tidligere i år felt i Oslo tingrett for å ha gitt italienske Condotte kontrakten for «EPC Civil Oslo S», og gav Skanska og Züblin medhold i at italienernes tilbud burde ha vært avvist. Skanska har i sitt søksmål skrevet følgende:

«Condottes tilbud medfører nye konstruksjoner i kvikkleireområdet ved Ekebergåsen. Videre forutsettes en ny tilførselsvei med dyp utgraving i kvikkleire ved foten av Ekebergåsen og tett inntil eksisterende jernbanespor. Denne løsningen medfører etter Skanskas syn en kritisk reduksjon av områdestabiliteten ved Ekebergåsen, en senkning av grunnvannstanden ved Mosseveien og foten av Ekebergåsen og introduserer nye arbeider langs spor i drift som det er vektlagt av Jernbaneverket at man skal unngå»

Bane Nor har anket tingrettsdommen.

Gunnar Børseth sier onsdag at jernbaneutbyggeren nå først må fokusere på å løse utfordringene med å få opp togtrafikken igjen før de skal vurdere hva masseutglidningene betyr for fortsettelsen på Follobanen.

– Vi vurderer fortløpende hva vi skal gjøre i prosjektet, både fremdrifts- og metodemessig, sier han.