Unntaksåret 2015?

En oversikt Samferdselsdepartementet skal ha satt opp viser at 2015 på mange måter ble et vendepunkt når det gjelder tildeling av offentlige kontrakter innen samferdselssektoren til utenlandske aktører. De stakk av med nær halvparten kontraktskronene. Sannsynligvis blir dette et unntaksår i en slik oppstilling.

Tallene viser at det regelrett har vært en eksplosjon i tildeling av kontrakter til utenlandske entreprenører i 2015, målt i kontraktsverdi. Mens de utenlandske aktørene fikk kontrakter til en verdi av 1,8 milliarder kroner i 2014, økte dette til 13,5 milliarder kroner i 2015. Tilbake i 2011 var kontraktsverdien til utenlandske aktører på 1,3, mens tallene for 2012 og 2013 lå på 5,5 og 5,1 milliarder kroner.

Hovedårsaken til denne enorme økningen er selvsagt tildelingene av de store totalentreprisene på Follobane-prosjektet i regi av Jernbaneverket, noe som forklarer så og si hele økningen. Dermed vil vi nok se mer normale tilstander for 2016, selv om det i år også er blitt tildelt flere store veikontrakter til utenlandske aktører .

Den senere tiden er det blitt slik at både politikere og de offentlige bestillerne er blitt langt mer oppmerksomme på utviklingen, og som bransjen hele tiden har sagt, så finnes det kapasitet blant de norske aktørene til å ta jobbene som kommer – om det legges opp på en fornuftig måte.

Dermed vil det ikke bli slik, som det skjedde under SPs vakt i samferdselsdepartementet, at man dro til utlandet for å fortelle om prosjektene som skulle komme og inviterte utenlandske aktører til landet. Nå legges det opp på en annerledes måte, og med den stigende arbeidsledigheten er politikerne klart mer innstilt på at norske aktører skal få gode kontraktsvilkår, selvsagt innenfor regelverkets grenser.

Et viktig aspekt i dette arbeidet er hvordan de store offentlige utbyggerne legger opp sine kontraktsarbeider. Deler av bransjen har den senere tiden blant annet vært bekymret for at enkelte kontrakter skal kunne bli altfor store for norske aktører å ta hånd om på egenhånd. Vi ser nå blant annet at Nye Veier er villige til å tilpasse sine kontrakter slik at de også skal passe for det norske markedet. I prekvalifiseringen til Nye Veiers første jobb, var også tre av de fire som gikk videre norske entreprenører.

Vi tror at de norske aktørene vil bite sterkt fra seg i tiden fremover, men det er da selvsagt også viktig at man fokuserer på andre forhold enn kun pris. Det ser vi også stadig oftere. De utenlandske selskapene vil opplagt også kjempe hardt for å sikre seg jobber i Norge, og mange vil vinne frem – men vi vil nok ikke se tilsvarende tall som i 2015 på kort sikt – det vil i så fall overraske stort – og da må vi se en helt ny hverdag i anleggs-Norge i tiden fremover.