Nye Veier-strekningene. Kart: Nyeveier.no

Derfor deles Nye Veiers 8,6-milliardersstrekning i to

E6 Kolomoen – Moelv blir delt i to parseller og presenteres på leverandørdag i juni.

Nye Veier-prosjektet E6 Kolomoen - Moelv omfatter sammenhengende utbygging av nær 43 kilometer ny firefelts vei, med fysisk midtdeler på hele strekningen.

Forventet utbyggingskostnad for hele strekningen er på 8586 millioner 2016-kroner.

Bjørn Børseth i Nye Veier.

- Det er naturlig å splitte den i to med tanke på leverandørmarkedet og de signalene vi har fått fra bransjen. Disse strekningene er på litt over 20 kilometer hver, noe som er en mer håndterlig størrelse for leverandørene enn om vi skulle kjørt den i ett, sier direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth til Byggeindustrien.

- Fortsatt store kontrakter

Under Nye Veiers leverandørdag på Gardermoen den 14. juni blir derfor veistrekningen E6 Kolomoen - Moelv presentert for nasjonal- og internasjonal entreprenørbransje som prosjektene E6 Kolomoen-Arnkvern og E6 Arnkvern-Moelv.

- Selv om vi ikke legger opp til en gigantkontrakt, vil de fortsatt være store og omfattende utbygginger på størrelse med Tvedestrand-Arendal-prosjektet som vi har lyst ut, sier Bjørseth.

Ikke politisk styrt

- Er det politiske ønsker som gjør at dere deler opp prosjektet?

- Nei, dette er ikke politisk styrt. Vi er avhengige at markedet har kapasitet og vil by på dette. Vi har derfor lyttet til de signalene vi har fått, sier Bjørseth. 

- I tillegg går det et naturlig  skille ved Arnkvern. Samtidig er Kolomoen-Arnkvern også kommet lenger med grunnervev, forklarer Bjørseth.

Fremdriftsinfo under leverandørdag

Under leverandørdagen på Gardermoen i juni vil Nye Veier presentere fremdriften i prosjektene for bransjen. De vil også informere om E18 Langangen-Rugtvedt og E18 Rugtvedt-Dørdal.

Dagen vil bli lagt opp på lik måte som den første leverandørdagen veiselskapet arrangerte i februar.

- Det betyr at vi deler dagen i to med en engelsk del og en norsk del, sier Bjørseth.