Fungerende vegdirektør Lars Aksnes (Foto: Knut Opeide)

E6 Ringebu: - Ingen tvil om gjennomføringsevnen

- I forskjellige medieoppslag reises det spørsmål om Statens vegvesens gjennomføringsevne for E6 Ringebu. Prosjektet vil bli ferdigstilt i henhold til vårt handlingsprogram selv om det skal utarbeides en ny reguleringsplan, sier fungerende vegdirektør Lars Aksnes.

Aksnes mener at det er skapt et feilaktig inntrykk av mulige forsinkelser på veiprosjektet.

Vegvesenet bygger nå en strekning på 34 kilometer til seks milliarder kroner på E6 Frya – Sjoa. Planlagt åpning er i 2016 – og prosjektet er finansiert med statlige midler og bompenger. De to endeparsellene Ringebu – Frya og Sjoa – Otta er tenkt finansiert med statsmidler. Kostnadene er beregnet til 2,5 milliarder.

I Vegvesenets handlingsprogram er begge parsellene tenkt bygd og finansiert i perioden 2018-2023. En antatt oppstart er tidligst i 2019-20. Endelig oppstart vil bli bestemt etter at NTP 2018-27 er behandlet i Stortinget. Det er vedtatt reguleringsplan på parsellen Sjoa – Otta.

- En fornyet reguleringsplanlegging som foregår i Ringebu nå vil gjøre at det tar lenger tid til vi har godkjent reguleringsplan for denne parsellen. Men med antatt byggestart i 2019-20 som det er lagt opp til i vårt handlingsprogram vil den pågående planprosess ikke utsette byggestarten, sier Aksnes i en pressemelding.

De økte planleggingskostnader finansieres med statsmidler.