Aksnes mener at det er skapt et feilaktig inntrykk av mulige forsinkelser på veiprosjektet.
Vegvesenet bygger nå en strekning på 34 kilometer til seks milliarder kroner på E6 Frya – Sjoa. Planlagt åpning er i 2016 – og prosjektet er finansiert med statlige midler og bompenger. De to endeparsellene Ringebu – Frya og Sjoa – Otta er tenkt finansiert med statsmidler. Kostnadene er beregnet til 2,5 milliarder.
I Vegvesenets handlingsprogram er begge parsellene tenkt bygd og finansiert i perioden 2018-2023. En antatt oppstart er tidligst i 2019-20. Endelig oppstart vil bli bestemt etter at NTP 2018-27 er behandlet i Stortinget. Det er vedtatt reguleringsplan på parsellen Sjoa – Otta.
- En fornyet reguleringsplanlegging som foregår i Ringebu nå vil gjøre at det tar lenger tid til vi har godkjent reguleringsplan for denne parsellen. Men med antatt byggestart i 2019-20 som det er lagt opp til i vårt handlingsprogram vil den pågående planprosess ikke utsette byggestarten, sier Aksnes i en pressemelding.
De økte planleggingskostnader finansieres med statsmidler.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg