Per Helge Pedersen

Nok er nok gjennom Gudbrandsdalen

I følge Aftenposten har Ringebu kommune ombestemt seg når det gjelder trase for ny E6 gjennom kommunen. Etter 40 års krangel sa kommunen ja til en trase for to år siden, men nå har kommunen snudd. Det kan forsinke veibyggingen med flere år – og det vil bety at staten må bruke flere titalls millioner til ny planlegging.

En aksjonsgruppe mener at statssekretær Bård Hoksrud gikk god for at kommunen kunne se på saken på nytt. Det benekter Hoksrud i følge avisen.

Nå er det på tide at man bruker statlig plan når store viktige samferdselsprosjekter skal gjennomføres. Regjeringen bør derfor manne seg opp også når det gjelder forholdet til Ringebu. Man kan ikke lenger leve med at en liten aksjonsgruppe kan velte store samferdselsplaner.

Slike kommunale krumspring må også være fortvilende for den som arbeider med slike prosjekter.

– Det blir vei skal du se, sier Øyvind Moshagen til Aftenposten.

Han er prosjektleder for E6 Biri-Otta, et prosjekt til minst syv milliarder kroner.

Etter 40 år med planlegging, megling og politisk uenighet, ble ny E6 gjennom Ringebu vedtatt av kommunen i juni 2012. Moshagen var en av mange som pustet ut. Nå kunne man klare seg med "bare" to bygge-etapper på strekningen Ringebu-Otta. Nå har kommunen trukket vedtaket. Det betyr ifølge Vegvesenet ny planlegging til en pris av 25-30 millioner kroner og to års utsatt byggestart. Vegvesenets planprosessleder Tomas Moen har uttalt at han aldri før har vært borti en sak der et kommunestyre har bestemt én trasé, og så endret det to år senere.

Det nye vedtaket ble for øvrig gjort mot rådmannen i Ringebu sin anbefaling. Han påpekte at vedtaket kunne gi kraftig utsatt byggestart, skriver Aftenposten.

Kommunen skylder på jordvern, men det går like mye jord uansett alternativ. Nå vil man at veien skal legges kloss ned mot elva.

Kommunen som har opplevd store oversvømmelser og stengt vei før på grunn av at Gudbrandsdalslågen har gått over sine bredder må ha dårlig hukommelse. Men det vi nå ser med stadig våtere og villere vær, er det meningsløst å bygge veien helt ned mot elva.

Kommunen mener at dette kan bidra til forebygging for å hindre flom, men kanskje man heller skulle «mudre» elva og kanskje man heller skulle bygge ut flere kraftverk slik at man kan ha bedre kontroll på vannet som strømmer ned dalen?

Vi merker oss at tidligere ordfører Erik S. Winther er en av pådriverne i aksjonsgruppa. Det at tidligere ordførere elsker omkamper er en kjent sak, men det er også grenser for hva samfunnet kan akseptere. Dette er misforstått lokaldemokrati.

Les mer om saken på Aftenposten.no