Med en omsetning på 24,939 milliarder euro på verdensbasis for 2014, registrerte Schneider Electric en vekst på 10 prosent i Norge, og nesten 3 prosent globalt, melder selskapet i en pressemelding.
Grønt er kult
Schneider Electric har i flere år satset på å energieffektivisere sine eiendommer og skape såkalte ”Cool Sites”. Det norske hovedkontoret på Ryen i Oslo er et direkte resultat av en slik intern plan kalt ”Energy Action Program”. Den går ut på å anvende selskapets energieffektive løsninger i egne kontorfasiliteter.
- Det gir bedre kontroll over energiforbruk og kostnader, og gjør virksomheten vår mer bærekraftig. I tillegg sikres et bedre inneklima og arbeidsmiljø for de ansatte. Til sammen kan dette bidra til å gjøre oss mer attraktiv som arbeidsgiver, sier Runar Hansesætre, Country President i Schneider Electric Norge.
Antallet ”kule kontorer” økte i 2014 fra 290 til 355, og bidro med CO2-utslippskutt på hele13 prosent.
Samfunnsansvar skaper nye kunder
På verdensbasis er Schneider Electric opptatt av å fremme energieffektivisering gjennom partnerskap med konsulentselskaper og systemintegratorer med riktig kompetanse om konsernets løsninger. I Norge ble det i 2014 for eksempel inngått samarbeid med det rådgivende ingeniørselskapet Rejlers.
Bedre tilgang til energi i områder uten infrastruktur er målet for selskapets CSR program BIP-BOP (Business, Innovation & People at the Base Of the Pyramyd). Noen av løsningene som er blitt brukt i denne sammenhengen er mikro-solcelleanleggene Villasol og Villasmart som forsyner små bedrifter og landsbyer i isolerte områder med elektrisitet uten tilknytning til et større kraftnett.
I 2014 fikk nesten 1,1 millioner husholdninger (over 3 millioner siden 2009) tilgang til elektrisitet med hjelp av Schneider Electric, melder selskapet. Som følge av sin grønne innsats, ble Schneider Electric i januar 2015 rangert på 9. plass på økonomibladet Corporate Knights’ ”Global 100”-liste over verdens mest bærekraftige bedrifter.