Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tok over kontoret til Marit Arnstad i oktober 2013 (Sp). Nå vil Arnstad, i opposisjon, stenge kinesiske entreprenører ute, mens Solvik-Olsen trekker frem gamle kinesiske spøkelser. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Vil stenge kinesiske entreprenører ute - Arnstad og Solvik-Olsen i ordkrig

Norge bør si nei til kinesiske entreprenører som konkurrerer på andre vilkår enn lokalt næringsliv, mener Marit Arnstad (Sp). – Hvor var Arnstad da Vegvesenet lyste ut kontrakten for Hålogalandsbrua? Oi, hun var visst samferdselsminister, kontrer Ketil Solvik-Olsen (Frp)

I forrige uke offentliggjorde Statens vegvesen at den statseide kinesiske entreprenøren Sichuan Road And Bridge Group (SRBG) har levert det laveste anbudet for å bygge bru over Beitstadsundet på fylkesvei 17 i Trøndelag.

Det har fått varsellampene til å blinke hos Marit Arnstad og Senterpartiet som advarer mot å slippe kineserne til i det norske markedet.

Senterpartiet reagerte tidligere i høst sterkt på Byggeindustriens saker som viste at departementene og norske veimyndigheter har hatt en rekke møter med kinesiske entprerenører og storbanker som ønsker å investere i norsk infrastruktur.

– Jeg mener norske myndigheter står fritt til å akseptere om de vil ta inn kinesiske interesser i norsk veibygging eller ikke. Når det gjelder europeiske selskaper er vi til en viss grad bundet av EØS, men vi har ingen forpliktelse til å akseptere kinesiske anbud, sier Arnstad til Trønder-Avisa.

– Dette er en prinsippavgjørelse. Skal du slippe dem inn i norsk veibygging eller ikke. Hvis du gjør det, har du samtidig sagt ja til at de tar med seg egne materialer og arbeidsfolk, og at de antakelig betaler i egne lønninger. Det er klart dette skaper en vanskelig situasjon for norske entreprenører. Hvem er i stand til å konkurrere med kinesiske lønninger, sier Arnstad til avisa.

Solvik-Olsen: - Hvor var Arnstad?

Hos samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som i sommer selv hadde møter med en kinesisk investeringsbank som samarbeider tett med kinesiske entreprenører, blir uttalelsen til den tidligere samferdselsministeren møtt med hoderisting.

– Haha. Hvor var Arnstad da Vegvesenet lyste ut kontrakten for Hålogalandsbrua? Oi, hun var visst samferdselsminister, kontrer Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en tekstmelding til Byggeindustrien.

Handelskrig

Solvik-Olsen tok over som samferdselsminister fra nettopp Arnstad den 16. oktober i 2013.

Bare dager etterpå, den 24. oktober, skrev Sichuan Road And Bridge Group under en 755-millionerskontrakt på Hålogalandsbrua – en kontrakt som ble lyst ut av i Arnstads periode som statsråd men undertegnet under Solvik-Olsen.

– Partiet hennes er også med og styrer der fv17 bygges – vi får se hva hun gjør der. Jeg konstaterer at norske selskap nå vinner stort sett alle kontrakter, mens Arnstad selv reiste utenlands for å rekruttere utenlandske entreprenører til Norge, legger han til og viser nok en gang til Marit Arnstads reise til Leipzig der hun og norske veimyndigheter fortalte europeisk entreprenørbransje om kommende veiprosjekter i Norge.

– Det er altså uaktuelt for deg å stenge kinesere ute?

– Resultatene av vår politikk viser at norske selskap vinner de aller fleste veikontrakter. Resultatene er med andre ord langt bedre enn da Arnstad styrte. Dersom SP ønsker å startet en handelskrig med Kina, så er det deres ønske. Jeg tenker vi avventer et bredere engasjement fra Stortinget før Norge gjør noe slikt, svarer Solvik-Olsen.

– Solvik-Olsens ansvar at kineserne fikk kontrakten

I en kommentar til Byggeindustrien, sier Marit Arnstad at det ikke er utlysningen, men tildelingen, som avgjør hvem som får en kontrakt.

–Da satt Solvik-Olsen som statsråd i departementet. At kineserne ble tildelt den kontrakten må han derfor ta det hele og fulle ansvar for. Nå har han mulighet til å stoppe videre kinesisk ekspansjon i norsk veibygging. Det bør han gjøre. Å påstå at det kan føre til handelskrig dersom kineserne ikke får kontrakt er rett og slett latterlig, mener Arnstad.