Statsbygg og Saving Oseberg har jobbet med å kartlegge tilstanden til vikingskipene.

Vikingskipene i vesentlig dårligere forfatning enn antatt

Vikingskipene er i vesentlig dårligere forfatning enn tidligere antatt. Statsbygg og Kulturhistorisk museum ser nå på tiltak for å beskytte de unike skipene.

I forbindelse med den planlagte utvidelsen av Vikingskipmuseet på Bygdøy har Statsbygg i samarbeid med Saving Oseberg jobbet med å kartlegge tilstanden til vikingskipene.

- Det viser seg at skipene er i vesentlig dårligere forfatning enn først antatt. Det er over tid kommet stadig flere sprekker i skipene, noe som viser at understøttingen ikke er god nok, sier overingeniør Trond Sørgjerd i Statsbygg.

- Veldig alvorlig

I dag hviler Osebergskipet langs hele kjølen og på 11 støtter av stål på hver side under bordgangene. Tuneskipet og Gokstadskipet hviler også på samme type stålstøtter.

- Vi har lenge visst at understøttingen må forbedres, men disse funnene viser at vi har fått dårligere tid. Borgangen på skipene har seget ned mellom støttepunktene i større grad enn vi har sett før, sier Sørgjerd og legger til:

- Det viser igjen at variasjoner i temperatur og luftfuktighet sannsynligvis har ført til større belastninger enn vi først trodde. Når det skjer endringer i fuktighet og temperatur, så trekker treverket seg sammen og utvider seg i en syklisk bevegelse. Det gjør at bordgangene siger ned mellom støttene.

- Hvor alvorlige ser dere på dette?

- Det er en veldig alvorlig sak. Vikingskipene er verdensarv som vi skal ta vare på, så det er absolutt ikke noe vi tar lett på, sier Sørgjerd. 

Ny støttestruktur

Han sier at Statsbygg og Kulturhistorisk museum nå jobber med tiltak for beskytte den unike samlingen av skip og gjenstander.

Ingeniørene Brekke og Strand Akustikk, rådgivende ingeniører som er spesialister innen vibrasjonsteknikk, er innleid for å finne løsninger for å bevare samlingen.

Oppgaven vil blant annet bestå av å etablere en ny støttestruktur for skipene med vibrasjonsisolering.

- Det er kjempeviktig skritt, som vil bidra til å legge føringer for byggeprosjektet videre, sier Sørgjerd, som signerte kontrakt med Brekke og Strand Akustikk tirsdag.

- Vi har også knyttet til oss ressurspersoner i Sverige, Danmark og Nederland, som har spisskompetanse innen antikvarisk trevirke, tradisjonsbåt og vibrasjonsproblematikk knyttet til antikvarisk materiale, legger han til.

(Saken fortsetter under bildet)

Skrev kontrakt tirsdag: Fra venstre: Egil Sormbroen, Hjellnes Consult Ingjerd Aaraas, Brekke&Strand Arild Brekke, Brekke&Strand Trond Sørgjerd, Statsbygg Geir Knudsen, Hjellnes Consult Geir Jensen, Statsbygg Lasse Kwetzinsky, StatsbyggStatsbygg

Skanner med 3D

Sørgjerd sier de fant ut at skipenes forverrede tilstand etter blant annet å ha foretatt nye 3D-skanninger.

- Vi har sammenlignet dem med tidligere skanninger, og de viser en negativ utvikling. Dette er en utvikling som har gått over lang tid.  Store sesongvariasjoner med temperatursvingninger og høy og lav luftfuktighet, har fått konsekvenser etter snart 100 år i samme bygg, sier han.

- Hvordan vil disse funnene påvirke arbeidet med å utvide museet?

- Det er vanskelig å si. Vi har nettopp fått de første resultatene, og det er ennå lenge til byggestart. Uansett er funnene viktig som input til rådgiverne som skal prosjektere byggearbeidet, sier Sørgjerd.

Bedre med moderne museum

Han tror ikke det fremtidige byggearbeidet vil føre til ytterligere skader på skipene.

- I vinnerutkastet er det ikke lagt opp til sprengningsarbeid. I tillegg har man forhåpentligvis da kommet så langt i sikringsarbeidet at skipene har en langt bedre støttestruktur og vibrasjonsisolering, sier Sørgjerd.

Han påpeker også at et mer moderne museumsbygg vil minske variasjoner i temperatur og luftfuktighet, som igjen vil positivt for skipene.

- Et designkriterium for nybygget er at passive tiltak skal sørge for et minst like stabilt klima som i dagens Vikingskiphus. Supplert med tekniske anlegg vil man da oppnå langt mindre svinginger, sier Sørgjerd.