– Vi permitterer heller folk enn å gå inn som underentreprenør

Bertelsen & Garpestad er lei av å tape penger som underentreprenør for de store selskapene.

Ifølge daglig leder Øyvind Langemyr har entreprenørselskapet gitt beskjed om at de ikke lenger ønsker å være underentreprenør. Han sier erfaringene med å være underentreprenør er så dårlige at de heller permitterer folk enn å jobbe for de store aktørene i det norske markedet.

– Vi har vært med som underentreprenør for mange av de store entreprenørene. Man blir presset på alt og tilnærmet alle disse jobbene har vært tapsprosjekter for oss. Da ser vi liten vits i å være med, sier Langemyr.

«Råtasser»

Han beskriver mange av de store entreprenørene som «råtasser» når det kommer til å presse pris og han mener de viser liten forståelse for at også underentreprenørene må tjene penger for å overleve. Dette er ifølge Langemyr en av hovedårsakene til konkurser i anleggsbransjen.

– Marginene presses hele veien og man får ingen innkjøp selv. Innkjøp i eget hus er viktig for å tjene penger, understreker Langemyr.

Tror flere tenker samme tanker
Han tror ikke Bertelsen & Garpestad er det eneste entreprenørselskapet som tenker at livet som underentreprenør for de store aktørene ikke er holdbart.

– Valget vi har tatt om å ikke være underentreprenør tror jeg vil presse seg frem for flere etter hvert. Fremover vil det ikke nødvendigvis være like lett for de store å finne underentreprenører, i hvert fall ikke i vår størrelse. Det er nemlig mye mer attraktivt å konkurrere om jobber hvor man selv er hovedentreprenør eller i arbeidsfellesskap, sier Langemyr.

Rekordaktivitet

Det å kutte ut jobber som under-
entreprenør har ikke akkurat gått utover aktiviteten i selskapet. I høst sikret Bertelsen & Garpestad blant annet to kontrakter på fylkesvei 714 (Laksevegen) i Sør-Trøndelag. Ved parsellen som omfatter ny vei utenom Krokstadøra, er selskapet hovedentreprenør med en kontrakt på cirka 215 millioner kroner. Mens fylkesvei 714 Åstfjordkryssingen utfører Bertelsen & Garpestad i arbeidsfellesskap med tsjekkiske Metrostav. Denne kontrakten har en verdi på 815 millioner kroner og Bertelsen & Garpestad sin andel utgjør cirka 350 millioner kroner. Entreprenøren er som kjent også involvert i E134 parsellen Trollerudmoen – Saggrenda i Kongsberg, i arbeidsfellesskap med Metrostav og Hag Anlegg.

– Vi har nå en ordrereserve på 1,2-1,3 milliarder kroner og er fullbooket hele 2018 og i grunn også hele 2019. Det er med andre ord lite å si på aktiviteten akkurat nå, sier han.

Tsjekkisk samarbeidspartner

De siste årene har Bertelsen & Garpestad inngått i alt tre veikontrakter sammen med Metrostav. Langemyr sier det var veldig tilfeldig at Metrostav ble en samarbeidspartner ved større kontrakter, men han synes samarbeidet med det tsjekkiske selskapet fungerer bra og han ser få ulemper med å inngå arbeidsfellesskap bare de organiseres på rett måte.

– I arbeidsfellesskapene vi er med på har hvert firma ansvaret for sine egne prosesser. Taper samarbeidspartneren penger på sine prosesser, så er det deres sak og motsatt. Vi har med andre ord kontrakten sammen, men vi har et klart skille på oppgavene vi utfører i prosjektene, sier Langemyr, som heller ikke er fremmed for å inngå arbeidsfellesskap med en av de store norske aktørene.

– Det er underentreprenør vi ikke vil være. Det å samarbeide med de store norske i et arbeidsfellesskap har vi ingen problemer med, poengterer Langemyr.

Nøkkelen til suksess

Han mener en av nøklene til suksess for selskapet er at de er en av få mellomstore entreprenører som konkurrerer om oppdrag over store deler av landet. Han forteller at de i prosjektene som ligger langt utenfor entreprenørens hjemmeområde, Dalane-distriktet, har valgt en modell der de leier inn små lokale maskinentreprenører.

– Når vi reiser rundt i landet og tar oppdrag i ulike kommuner så synes vi det er positivt å leie inn en del lokale, men vi kjører mye egendrift i Dalane-regionen og det er også her vi rekrutterer nye folk, sier Langemyr.

Lite håp om E39-kontrakter

– Dere er et relativt stort entreprenørselskap som er lokalisert i kanskje det mest spennende område når det kommer til veiplaner. Hvilke tanker gjør dere dere om E39-utbyggingen?

– Det er selvsagt interessant for oss, men kontrakter på mange milliarder har vi ikke sjans på og vi ønsker heller ikke å være underentreprenør, så de store kontraktene får nok bare passere. Slik det ser ut nå vil det være langt mer aktuelt å konkurrere om mindre sidekontrakter på for eksempel tilførselsveier, som E39-utbyggingen også vil generere, sier Langemyr.