Vegvesenet spiller av fremtidens veistøy

Ny E18 ut av Oslo, den såkalte Vestkorridoren, vil gjøre mye både for trafikksikkerhet og fremkommelighet i området. Utbyggingen vil også dempe mengden veistøy naboene til veien blir utsatt for. Sammen med blant andre Brekke & Strand Akustikk har Vegvesenet nå utviklet et verktøy for å høre hvordan støyen blir med ny E18.

– Støy må høres for å forstås. Når vi prøver å formidle støybildet i et planlagt veiprosjekt, er det ofte naboene ikke forstår hva det er vi snakker om. Vegvesenet ønsker å være en god nabo, forteller prosjektdirektør i Vegvesenets region øst, Svein Røed.

I forbindelse med kjempeprosjektet Vestkorridoren, fra Filipstad i Oslo, gjennom Bærum kommune og forbi Asker sentrum, vil omtrent 100.000 naboer føle endringene mer eller mindre på kroppen. Omtrent 90 prosent av henvendelsene Vegvesenet mottar fra veistrekningens naboer, dreier seg om bekymringer til endret støybilde.

På bestilling fra Vegvesenet har nå Brekke & Strand Akustikk, i samarbeid med Vianova plan og trafikk, utviklet et digitalt verktøy for å gi naboer og interessenter muligheten til å høre endringene allerede før spaden settes i jorda på strekningen.

Les også: Støybekjemperne

– Vi ønsker en god dialog med naboene, hvor vi kan gi dem et realistisk bilde av hvordan lyden kommer til å bli med ny E18. Det er viktig for oss at ingen føler seg lurt, og at vi opprettholder den gode tillitten vi nyter hos folk, sier Svein Røed til Byggeindustrien.

Tung på laben
Vestkorridoren Støylab er et verktøy utviklet for E18-byggingen, hvor syntetisk veistøy er konstruert på bakgrunn av opptak og topografi langs veien slik den er i dag, og slik den, etter planen, skal utbedres.

– I dette verktøyet har vi blandet lyd og bilde slik at vi kan utsette folk for en digitalt syntetisert utsikt og støy som hjelper å forstå hvordan det blir etter utbyggingen, forteller daglig leder i Brekke & Strand Akustikk, Ingjerd Aaraas.

Aaraas forteller at man i denne prosessen har laget to forskjellige verktøy, ett for E18 spesifikt, hvor støykart, tredimensjonale omgivelser og syntetisk støy er integrert, og ett generisk verktøy hvor man selv kan plotte inn de forskjellige verdiene som kan endre støybildet langs en vei.

– Hele eller deler av støyverktøyet kan vi også bruke i formidlingen av andre prosjekter senere, og vi håper at andre anleggsbyggherrer også fatter interessen for dette, sier Svein Røed.

Åpner opp
Et spesialtilpasset støylaboratorium er bygd hos Brekke & Strand for å få en så korrekt som mulig opplevelse av den syntetiske støyen, men verktøyet kan også brukes, dog med mindre nøyaktighet, i andre settinger også.

I ukene 45 og 46 er støylaben åpen for kommunepolitikere og -administrasjon, mens velforeningene slipper til i uke 48. I ukene 49 og 50 skal støyverktøyet vises i Sandvika kino.

– Det blir et fint alternativ til julefilm, spøker prosjektdirektør Røed.