Byggeleder Odd Helge Lyngra klipper snora mens prosjektleder Aadne Olsrud tar tak. Bak står konserndirektør Elin Vigrestad (fra venstre) og prosjektsjef Ted Nilsen i Mesta med seksjonsleder Knut Øvervoll i Statens vegvesen. Foto: Statens Vegvesen
Byggeleder Odd Helge Lyngra klipper snora mens prosjektleder Aadne Olsrud tar tak. Bak står konserndirektør Elin Vigrestad (fra venstre) og prosjektsjef Ted Nilsen i Mesta med seksjonsleder Knut Øvervoll i Statens vegvesen. Foto: Statens Vegvesen

Vegvesenet og Mesta signerte driftskontrakt for riksveiene i Troms

Mesta har inngått en ny kontrakt med Vegvesenet om å drifte og vedlikeholde riksveiene i Troms både sommer og vinter, men det er særlig fremkommeligheten om vinteren trafikantene er opptatte av.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding fredag.

– I Tromsø by skal vi forsterke vinterdriften på særlig utsatte strekninger som Tverrforbindelsen. Det samme gjelder gang- og sykkelvegnettet langs riksveiene. Dette får høy prioritet framover på grunn av tunnelstengingene i byen, sier byggeleder Odd Helge Lyngra i Statens vegvesen.

Andre strekninger i kontraktsområdet som er særlig utsatt, blant annet Skibotndalen, får også økt innsats vinterstid.

– Målet vårt er å skape forutsigbar framkommelighet og trafikksikkerhet på en bærekraftig måte, sier Lyngra.

Driftskontrakten med Mesta har en verdi på nesten 418 millioner kroner før moms, og gjelder fra 1. september 2023 og i fem år. I tillegg har begge parter opsjon i inntil tre nye år, skriver Vegvesenet.

Mesta anslår at om lag 20 av Mestas egne ansatte kommer til å være involvert i veidriften.

I tillegg til Mestas egne mannskaper er en rekke lokale firma engasjert som underentreprenører. Disse er blant andre Jensen Maskin & Transport AS, Baks AS, Laksvatn Maskin, OJ Anlegg AS, All-Tjeneste AS og Vacumkjempen AS.

Kontrakten inneholder flere miljøkrav, blant annet skal alle entreprenører ha miljøsertifisering, og de må rapportere CO2-utslipp.

– Mesta er godt rigget til denne kontrakten. Mannskapet vår har lang erfaring fra området, de kjenner veiene og de utfordrende områdene godt, sier prosjektleder Aadne Olsrud i Mesta.

Mesta hadde det laveste tilbudet på Troms-kontrakten i konkurranse med to andre entreprenører.

Driftskontrakten som gjelder E8 og E6 i Troms, omfatter 305 kilometer vei, hvor 30 kilometer er gang- og sykkelveier. Veiene som skal driftes og vedlikeholdes, er E8 fra Tromsø lufthavn til riksgrensen mot Finland, og E6 fra Salangsdalen i Bardu nordover til Skibotn.

Veiene går gjennom kommunene Balsfjord, Bardu, Målselv, Storfjord og Tromsø. Strekningen Salangsdalen-Nordkjosbotn inngår rent formelt i den nye kontrakten først fra 1. september 2025.