Ekebergtunnelen i Oslo. Illustrasjonsfoto Knut Falch / NTB Scanpix.

Vegvesenet bekymret etter Follobane-hendelse: – Vitner om ukontrollert sprengningsopplegg under Ekebergtunnelen

Vibrasjonsgrensene under Ekebergtunnelen ble overskredet etter en sprengningshendelse i Follobaneprosjektet den 22. august.

Det kommer frem i brevkorrespondanse mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket som Byggeindustrien har fått innsyn i.

I brevet fra Statens vegvesen trekkes det samtidig opp et nytt og strengere sikkerhetsregime som Jernbaneverket er sterkt uenige i, og som de mener vil gi prosjektet «ikke ubetydelige» ekstrakostnader.

Mer drill & spilt

Inntil nå har sprengninger pågått med 10 meter bergoverdekning. I det nye sikkerhetsregimet ønsker Vegvesenet å innskrenke entreprenørs og Follobaneprosjektets mulighet til å bruke drill & blast-metoden i den nye jernbanetunnelen, og i stedet pålegge mer bruk av drill & split i de mest følsomme områdene av prosjektet.

Bakgrunnen er at fastsatte vibrasjonskrav ble overskredet under sprengningsarbeiderder under Ekebergtunnelens ramper den 22. august i år.

I korrespondansen mellom de to statlige byggherrene kommer det frem at menneskelig svikt skal ha ført til at sprengstoff kom inn i et sondérborhull, noe som har resultert i vibrasjonsoverskridelser.

- Manglende kontroll

Vegvesenet mener episoden vitner om at Jernbaneverket og entreprenøren på delprosjekt drill & blast på Follobanen har hatt manglende kontroll ved sprengningsarbeidene.

«Statens vegvesen (…) konkluderer objektivt på bakgrunn av rapporten at hendelsen skyldes manglende kontroll med enten boring eller lading. Begge årsaksforhold er like lite tillitsvekkende og vitner om et ukontrollert sprengningsopplegg», skriver Statens vegvesen i brevet til Jernbaneverket.

I brevet uttrykker Vegvesenet også blant annet sterk bekymring for Follobaneprosjektets risikoanalyser og beredskapsplaner.

Vegvesenet mener hendelsen har avdekket flere mangler i Follobaneprosjektets rutiner mot Statens vegvesen, både kvalitets- og beredskapsmessig.

«Selv om hendelsen heldigvis ikke resulterte i noen påviste skader, har den imidlertid bidratt til økt bekymring for trafikantenes sikkerhet og en vesentlig skjerping av vår årvåkenhet mot Follobaneprosjektets beredskapstenking», skriver Vegvesenet.

Bekymret for sikkerheten
Ekebergtunnelen har en årsdøgntrafikk på 90.000 biler og er en av landets mest trafikkerte tunneler.

«Ved gjennomgang av mottatte planer for beredskap både fra entreprenør og Jernbaneverket, samt risikoanalysen fra revidert sprengningsplan, finner vi at disse ikke på noen måte er tilfredsstillende i forhold til hendelser som kan påvirke vegtrafikantenes sikkerhet».

Jernbaneverket og Statens vegvesen hadde fastsatt strenge rutiner og retningslinjer for arbeider ved Follobaneprosjektet ved kryssing under E6 Opera-Ekebergtunnelen.

Det var gitt klare føringer for hvordan overskridelser av vibrasjonskrav skulle håndteres og hvilke rutiner som må være på plass. Også her er Vegvesenet kritiske til Jernbaneverkets håndtering.

Blant annet skulle en inspeksjon og kontroll ved vegtunnel kun skje ved med et såkalt sperrevedtak. Inspeksjonen skal ha blitt utført, men tunnelen ble ifølge korrespondansen aldri stengt slik prosedyrene tilsa.

«Inspeksjon bak hvelv uten sperrevedtak som dekker de arbeider som skal utføres, ser Statens vegvesen svært alvorlig på», heter det i brevet.

På kollisjonskurs

Jernbaneverket og Follobaneprosjektet kjenner seg ikke igjen i den skarpe kritikken fra Statens vegvesen.

I sitt svarbrev til Vegvesenet mener de det blir galt – spesielt av hensyn til skattebetalernes penger – av å innføre et nytt og strengere sikkerhetsregime på bakgrunn av enkelthendelsen 22. august.

«Selv om sikkerhetshensyn gjennomsyrer alt Follobaneprosjektet driver med, og Follobaneprosjektet generelt ser svært positivt på forslag til tiltak for ytterligere økning av sikkerheten, er det Follobaneprosjektets syn i denne konkrete saken at Statens vegvesen innfører et regime som helt mangler forholdsmessighet sammenholdt med det enkeltstående tilfellet av menneskelig svikt som lå til grunn for hendelsen den 22. august 2016», skriver Jernbaneverket i sitt svar.

«Merkostnader av ikke ubetydelig omfang»
En av de viktigste årsakene til at Follobaneprosjektet ikke vil stramme inn sikkerhetsremmene ytterligere - i form av mer utstrakt drill & split-bruk - er økonomi:

«Det er hensynet til en fornuftig forvaltning av skattebetalernes penger som derfor er hovedgrunnen når vi ikke kan akseptere et regime som, etter Follobaneprosjektets syn, helt unødvendig pådrar prosjektet merkostnader av ikke ubetydelig omfang», heter det i brevet.

Jernbaneverket utdyper overfor Byggeindustrien at de ikke har konkrete tall på hvor store merkostnadene vil bli, og at de vil først komme i videre dialog med Vegvesenet.

Feilaktig inntrykk

Jernbaneverket mener også brevet Statens vegvesen gir et feilaktig inntrykk av at sprengningen som har funnet sted i Ekebergåsen har vært kontroversiell og risikofylt. De understreker i brevet at sprengning med 10 meter bergoverdekning, slik tilfellet har vært så langt, ikke er uvanlig ved liknende tunnelprosjekter utført andre steder i Norge.

«En slik overdekning sikrer bergstabiliteten, samtidig som den gir tilstrekkelig avstand til dempning av sprengningsvibrasjonene», skriver de.

«Vi oppfatter også at brevet fra Statens vegvesen på dette punkt nå står i kontrast til tidligere uttalelser fra Vegdirektoratet, hvor sprengning under Ekebergtunnelens ramper nettopp ikke har vært ansett som spesielt kritisk/risikofylt», skriver Jernbaneverket.

Delvis enig i beredskapskritikk
I Statens vegvesens brev kritiseres Jernbaneverket og Follobaneprosjektet også for mangelfull beredskap og risikoanalyse i forbindelse med kryssingen. I brevet sier Follobaneprosjektet seg delvis enig i denne kritikken.

«Når det er sagt, hadde Follobaneprosjektet forventet en noe større involvering fra Statens vegvesens side knyttet til det å få konkretisert de krav etaten forventet nedfelt i de aktuelle prosedyrer. Mangelen av slik involvering tidligere i prosessen har derfor gjort prosedyrearbeidet mer krevende enn forventet. Etter tilbakemeldinger fra Statens vegvesen i senere tid har beredskapsplanen nå imidlertid blitt vesentlig revidert, og beredskapen med hensyn til Ekebergtunnelen vurderes derfor nå fullt ut å være ivaretatt», skriver Jernbaneverket.

Jernbaneverket: - Kjenner seg ikke igjen i kritikken

Oversikt over Follobanen. Det er i drill & blast-kontrakten i Oslo at spregningshendelsen fant sted den 22. august i år. Illustrasjon.

I en e-post til Byggeindustrien gjentar Jernbaneverkets Olav Hval fra delprosjekt drill & blast mye av det som kommer frem i brevet.

- Follobaneprosjektet kjenner seg ikke igjen i den beskrivelsen Vegvesenet gir av sprengningen 22. august og vil gi Vegvesenet ytterligere opplysninger for å sikre et fortsatt godt samarbeid mellom de to etatene om Follobanens krysninger i området ved Oslo S, skriver Olav Hval i delprosjekt drill & blast i en e-post til Byggeindustrien

- Det er svært viktig med god koordinering av jernbane og vei i dette området, understreker Hval.

- Hva vil dette gjøre med tidsskjemaet i prosjektet?

- Jernbaneverket er opptatt av å ha effektiv produksjon av Follobaneprosjektet. Vi ser nå frem til å ha møte med SVV og sammen komme frem til tiltak som også ivaretar Follobanens tidsplan, skriver Hval.

- Dere innrømmer i brevet at risikoanalyse og beredskapsplaner ikke har vært så gode som de burde ha vært - går sikkerhet på bekostning av tid og penger?

- Vi ønsker å være åpne også om egne forbedringspunkter. Prosedyrene som gjelder risikoanalyse og beredskap er nå vesentlig forbedret, slik det også står i brevet til SVV, skriver Hval.

Viktig med koordinering
Statens vegvesen og avdelingsdirektør Ing-Cristine Ericson skriver følgende i en kommentar e-post til Byggeindustrien.
- Vi er helt enige i, slik Jernbaneverket påpeker, at det er svært viktig med god koordinering av veg og jernbane i dette området.

- Når byggeprosjekter kommer nært innpå viktig infrastruktur som vegtunneler, er det naturlig at vi som eier av vegen følger godt med, og har tett dialog med utbyggeren. Det er dette brevet fra Statens vegvesen beskriver, skriver hun.