Illustrasjonsfoto

Vegvesenet avviser at bomnedleggelse skjedde på bekostning av andre prosjekter

Lørdag kunne Tidens Krav skrive at 165 millioner kroner forsvant fra andre veiprosjekt da bomstasjonen på E39 i Gjemnes ble lagt ned. Vegvesenet uttaler mandag at bomnedleggelsen og veiforskyvningene er helt urelaterte.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider.

«Påstandene i Tidens krav om at nedleggelsen av bompengeinnkrevingen på E39 Astad-Knutset er årsak til at bevilgningene til utbedring av rv. 70 og E39 er forskjøvet i Statens vegvesens handlingsprogram for 2014-2017, er ikke riktige», skriver Vegvesenet.

– Når vi lager vårt handlingsprogram, gjør vi det ut fra en økonomisk totalramme som gjelder hele landet. Hvis det blir økte kostnader på allerede igangsatte prosjekter, enten i Midt-Norge eller i andre regioner, må disse pengene dekkes opp innenfor den økonomiske rammen vi har fått for fireårsperioden. I Handlingsprogrammet for 2014-17 er det økte kostnader på prosjekter på Sør- og Østlandet som gjør at bevilgningene til riksvei 70 Tingvoll-Meisingset og E39 i Halsa blir skjøvet ut i tid, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied.

Kostnadene knyttet til fjerning av bompengeinnkrevingen på E39 Astad-Knutset ble, ifølge pressemeldingen, finansiert over budsjettet for 2013.

Gir og tar

Tidens Krav skrev lørdag om den mulige sammenhengen mellom bomnedleggelsen i Gjemnes og utsettelsene i nordmørskommunene Tingvoll og Halsa.

– I handlingsprogrammet for 2014–2017 er det nå forsvunnet 165 veimillioner fra Nordmøre: 110 millioner fra riksvei 70 Tingvoll–Meisingset og 55 millioner fra E39 Betna–Stormyra. Beløpet er til forveksling likt de 164 millionene som Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han punget ut for å rive bommen på E39 i Gjemnes, sier Iver Nordseth (V) i Møre og Romsdal fylkeskommunes samferdselsutvalg til avisen.

At statsråden gir med den ene hånden og tar med den andre, mener han, ifølge Tidens Krav, er dokumentert i et referat fra styringsgruppa for riksvei 70. Der forklarer Statens vegvesen hvorfor 30 millioner til veien i 2016 og ytterligere 130 millioner i 2017, nå er redusert til bare 20 millioner kroner i 2017.

«Når det er blitt slik, skyldes det at det ligger mindre ressurser til veibygging i statsbudsjettet for 2014 enn det som var oppført i NTP for 2014. I tillegg må overskridelser på igangsatte prosjekter finansieres, og tapte bompengeinntekter ved avvikling av bompengestasjoner må også finansieres før nye veiprosjekter igangsettes», heter det i referatet.

– Ingen link

Statssekretær Jon Georg Dale i Samferdselsdepartementet avviser overfor Tidens Krav at det er kobling mellom sletting av bompengegjeld og kutt på riksvei 70.

– Som også Iver Nordseth vet, er dette penger som ble bevilget og oppbrukt i 2013, sier han.

På spørsmål fra Tidens Kravs journalist, avviser Dale også at «bortfall av bompengeinntekter» i Vegvesenets forklaring viser en sammenheng mellom veiutsettelsene og nedleggingen av Astad-bommen.

– Det er ingen slik link. Statens vegvesen har fått redusert sine rammer noe av Stortinget, og har lagt opp sitt handlingsprogram etter det. Vårt mål er å øke rammene i årene som kommer, noe som også kan komme riksvei 70 til gode.

Les hele artikkelen på TK.no her.