Slik så det ut ved vestre tunnelinngang i Tyssetunnelen i september. Foto: Statens vegvesen

Tyssetunnelen 200 millioner over budsjett

Tyssetunnelen i Samnanger kommune skulle koste 430 millioner kroner. Nå varsles en pris på 638 millioner.

Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider.

Tyssetunnelen på fylkesvei 48 i Hordaland-kommunen Samnanger går på en budsjettsprekk på omtrent 50 prosent.

Det kommer frem i fylkesrådmannen forslag til budsjett for Hordaland fylkeskommune neste år, skriver bt.no.

48 prosent på fv. 48

Tyssetunnelen finansieres i sin helhet av fylkesveimidler. Det ble vedtatt av Hordaland fylkesting våren 2012, til en pris av 430 millioner kroner. Første spadestikk ble tatt januar 2013.

Nå varsler fylkesrådmannen at veiprosjektet har fått en foreløpig pris på 638 millioner kroner - altså en kostnadsøkning på 48 prosent siden vedtaket.

Prosjektleder Svein Rosseland i Statens vegvesen sier til Bergens Tidende at det er flere årsaker til budsjettsprekken.

– For det første må man ta med prisstigningen fra 2011, da prosjektet ble kostnadsberegnet. Dessuten økte momsen på veiprosjekter i 2013, noe som betyr at vi nå betaler 25 prosent moms, mens det tidligere var 7- 9 prosent, forteller han.

Steinsvikt

De største ekstrakostnadene har man støtt på i fjellet, skriver avisen.

– Det var mye mer løsmasser på østsiden av tunnelen enn vi hadde trodd. Da må vi frakte massene til depoter, som gir ekstra kostnader til transport, sier Rosseland.

Siden det ikke har vært like mye fjell i Tyssefjellet som ventet, mangler man også opp mot 100.000 kubikkmeter stein til fyllmasser til ny gang og sykkelsti i området. Steinen er også av dårligere kvalitet enn beregnet, og man har sett seg nødt til å kjøpe stein.

– Sett i ettertid, så burde vi nok burde gjort bedre undersøkelser. Men det er ikke sikkert at det hadde påvirket prisen, sier Rosseland til bt.no.

Tyssetunnelen skal, etter planen, åpne sommeren 2015.