PNC måtte ta store avskrivninger på E18 Rugtvedt-Dørdal-prosjektet, ifølge tysk nettsted. Arkivfoto: Ådne Homleid

Tysk nettsted: PNC tapte tosifret antall millioner på E18-prosjekt

Den østerrikske entreprenøren Porr vurderer fortsatt sin fremtid i Norge. Ifølge et tysk nettsted tapte selskapet et tosifret antall millioner på Nye Veier-prosjektet E18 Rugtvedt-Dørdal der de var underentreprenør for Hæhre.

Østerrikske Porrs norske datterselskap, PNC Norge, har slitt i det norske markedet. Like før jul kunne Byggeindustrien fortelle at Porr-konsernet hadde gjort en større nedskrivning på ett av sine norske prosjekter, men PNC Norge ville den gangen ikke kommentere hvilket av de norske prosjektene det gjaldt.

Samtidig bekreftet selskapet at de vurderte sin fremtid i Norge.

Ifølge det tyske nettstedet Aktiencheck.de var det E18 Rugtvedt-Dørdal som skapte økonomisk trøbbel for selskapet i Norge.

Ifølge en sak fra slutten av fjoråret gjorde Porr en nedskrivning på et tosifret antall millioner på nettopp dette prosjektet.

Porr ønsker ikke å kommentere det konkrete prosjektets økonomiske prestasjoner overfor Byggeindustrien.

– Byggingen av Rugtvedt-Dørdal-delen av motorveien E18 er et viktig prosjekt for oss, som betydelig understreker vår kompetanse når det gjelder implementeringskvalitet, arbeidssikkerhet, bærekraft og målrettet bruk av nødvendige ressurser. Vi ber om forståelse for at vi som hovedregel ikke kommenterer de økonomiske indikatorene for enkeltprosjekter, skriver daglig leder i PNC Norge, Mathis Fabich i en epost til Byggeindustrien.

Har slitt med røde tall

Porrs norgessatsing har vært krevende, og det tyngste året for entreprenøren var i 2018.

Da gikk PNC Norge med 62,2 millioner kroner i minus, og samlet fra 2014 til 2018 er de røde tallene på totalt 86,6 millioner.

I tillegg gikk Porrs andre norske selskap, PNC Infrastructure Norge, med et samlet underskudd rundt 29 millioner fra 2012 til 2016 ifølge offentlige regnskap.

I de påfølgende to årene gikk bedre for denne delen av norgessatsingen. Samlet i 2017 og 2018 gikk PNC Infrastructure med 21,4 millioner i pluss.

Vurderer fortsatt norgesfremtiden

Ifølge Fabich er det ikke tatt en endelig beslutning for fremtiden her i landet ennå.

– Etter de siste års sterke vekst fortsetter ikke bare PNC, men også PORR bevisst sin strategi om vekst og konsolidering i 2020. Vi vurderer foreløpig fortsatt vår tilstedeværelse i Norge. Analysefasen i Norge skal være ferdig i første kvartal i 2020, skriver Fabich i meldingen.

PNC Norge utførte betongkonstruksjonene på parsellen E18 Rugtvedt-Dørdal i en underentreprise Hæhre. Kontrakten besto av ni bruer på E18, syv bruer som går over nye E18, tre miljøtunneler som fungerer som viltovergang over E18 og fem kulverter.