Slik ser Tresfjordbrua ut fredag morgen. Foto: Statens vegvesens webkamera

Tresfjordbrua tar ikke ferie

Den 1.290 meter lange Tresfjordbrua i Vestnes i Møre og Romsdal slutter ikke å vokse selv om det er ferie. I disse dager støpes det både på 40 meter dybde og 40 meters høyde over vannet.

Det skriver Sunnmørsposten i en artikkel på sine nettsider.

Les heleartikkelen, og se video fra brubyggingen her.

– Det er flott å se hvordan brua tar form. Og så heldige vi har vært med været i hele år, sier byggeleder i Statens vegvesen, Sigmund Lønset, til Sunnmørsposten.

E139 – Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen

Bilfinger har fått i oppdrag å bygge Tresfjordbrua og Vågstrandtunnelen (siste i samarbeid med M3 Anlegg).

Brua blir 1.290 meter lang, og vil sammen med den 3.665 meter lange Vågstrandtunnelen koste rundt 1,6 milliarder kroner.

Vågstrandtunnelen åpnes før jul i år, mens Tresfjordbrua trolig blir åpnet seinhøstes 2015.

Prosjektet blir halvparten finansiert med bompenger.

Deler av denne uka har arbeidet, ifølge artikkelen, gått døgnet rundt. Betongbiler på spesialferger har gått i skytteltrafikk fra Skorgenes, hvor betongen blir blandet, til ut på fjorden, hvor betongen blir sprøytet ned på 40 meters dyp. Her solidifiseres betongen som skal bli fundamentet til det andre av to brutårn på brua.

Ei senkekasse er allerede støpt, og skal flyttes over på fundamentet hvor den fylles med sand og stein. Sammen med 16 søyler skal brutårnene holde den 1.290 meter lange brua oppe.

– Dette fundamentet har vært en av de store utfordringene ved Tresfjordbrua. Det hviler ikke på fast fjell, bare på faste morenemasser, forteller Lønset til avisen.

Mellom de to brutårnene går det et frambygg på 160 meter som blir skipsleia for Tresfjorden.

Totalt arbeider 150 mann på skift med brua.

Åpning forespeiles til høsten 2015.