Foto: Toyota

Toyota klar med sin Proace Electric

Proace Electric kommer i tre karosserilengder og to ulike batteristørrelser, med inntil 330 kilometer rekkevidde.

Utstyrspakken inneholder ifølge en pressemelding fra Toyota Norge blant annet smart inngang- og startsystem, navigasjon med veiledning til ladestolper, ryggekamera, klimaanlegg, xenon hovedlys og vareromspakke med antisklibelegg og takpanel.

Hans Petter Bakken, ansvarlig for næringssalg/varebil i Toyota Norge, sier at Proace Electric vil ha samme  varerom som dagens Proace, med en nyttelast på ett tonn og like mye som maksimal tilhengervekt, forutsatt typegodkjenning.

– Vi har stor tro på at Proace Electric vil dekke behovet til svært mange kunder når det gjelder rekkevidde, nyttelast og tilhengervekt, sier Bakken i pressemeldingen.

Proace Electric vil bli tilgjengelig i to utstyrsnivåer, Basic og Comfort og to lengder (L1 og L2). Utsalgspris inkl mva og engangsavgift eks frakt og levering går fra 364.300 til 449.900 kroner, alt etter lengde og utstyrspakke. Neste vår vil en kort utgave (L0) bli lansert, med startpris på 354.300 kroner.

– Proace Electric kvalifiserer for høyeste støttebeløp på 50.000 kroner fra Enova, som er ment for å fremme salget av elektriske varebiler. Kundene som bestiller nå vil få bilen mot slutten av 2020, sier Bakken.

Proace Electric får flere ulike lademuligheter; oppkobling mot hurtigladere eller via kabel som følger bilen til ladeboks eller stikkontakt. Ved å benytte en 100 kW offentlig ladestasjon vil 50 kWt batteriet kunne lades til 80 prosent på omtrent 30 minutter, og 75 kWt batteriet på 45 minutter. Bilene utstyres med en ombordlader som yter opptil 11 kW, optimalisert for å sikre riktig ladefart fra en ladeboks eller stikkontakt, og hjelper til med å bevare batteriets levetid.

Lastevolumet strekker seg fra 4,6 kubikkmeter for kompakt, til 5,3 kubikkmeter for medium og 6,1 kubikkmeter for den lange versjonen.