Ordfører i Bodø, Ida Pinnerød, konsernsjef i Avinor, Abraham Foss og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok det første spadestikket for en ny lufthavn i Bodø. Foto: Avinor/Øystein Løwer

Ordfører i Bodø, Ida Pinnerød, konsernsjef i Avinor, Abraham Foss og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok det første spadestikket for en ny lufthavn i Bodø. Foto: Avinor/Øystein Løwer

Tok første spadestikk for ny lufthavn i Bodø

Tirsdag ble avtalene som muliggjør bygging av den nye lufthavnen i Bodø signert, og det første spadetaket ble tatt.

Fakta om prosjektet ny lufthavn i Bodø

• Kapasiteten på den nye terminalen vil være 2,3 millioner passasjerer i året
• I byggeperioden vil 350 firmaer være involvert, og ca. 3000 folk sysselsettes
• 3,5 mill. m3 fjell og løsmasser skal flyttes – tilsvarer ca. 1.400 olympiske svømmebasseng
• 650.000 m2 skal asfalteres – tilsvarer i underkant av 100 fotballbaner
• Terminal og driftsbygg på nye Bodø lufthavn blir til sammen på 25.000m2 – Fem ganger større enn gulvarealet i Oslo spektrum

Dagen ble først markert i Bodø rådhus, der avtalene ble signert. Deretter ble det offisielle første spadetaket tatt på Bodø lufthavn. Avtalene ble signert av Bodøs ordfører Ida Pinnerød, Stig Nilsen i Forsvarsbygg og konsernsjef Abraham Foss i Avinor. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var til stede under signeringen.

– Dette er en stor dag for hele Bodø by og for oss i Avinor. Selv om byggingen av ny lufthavn er vedtatt av alle parter, er det ekstra høytidelig når man har signert avtalen og gjennomført det første spadetaket, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, i en pressemelding.

Foss sier han ser frem til prosessen som etter planen skal resultere i at den nye flyplassen åpner i løpet av 2029.

– I Avinor er vi veldig motiverte for å jobbe sammen med våre partnere i Bodø kommune og Forsvaret for å bygge en lufthavn som skal bli selve knutepunktet for trafikk inn og ut av regionen. Vi merker en stor entusiasme i hele byen og hos våre ansatte, sier han videre.

Spadestikket som ble tatt tirsdag, markerer oppstarten av den første kontrakten for bygging av den nye lufthavnen. Denne kontrakten, som utføres av Tore Løkke AS, omfatter forberedende arbeider som legger til rette for oppstart av selve anleggsarbeidet i 2024.

– Det er Avinor som skal gjennomføre utbyggingsprosjektet, men vårt oppdrag blir å jobbe sammen med våre samarbeidspartnere for å gjennomføre utbyggingen så godt som mulig. Lufthavnen vil etter planen åpne for operativ drift i 2029 og ha offisiell åpning i løpet av 2029/2030, sier Foss.

– Prosjektet «Ny by - ny flyplass» vil bety et stort løft for Bodø kommune og hele Nordlandssamfunnet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, som deltok i seremonien ved Bodø lufthavn.

– Jeg vet at alle aktørene nå ser frem til å komme i gang med selve prosjektet. Det er mange som skal jobbe sammen, og jeg er sikker på at de involverte vil fortsette det gode samarbeidet slik at vi når vårt felles mål om ny by og ny flyplass, sier Nygård videre.

Den nye lufthavnen i Bodø skal ligge om lag 900 meter syd for dagens lufthavn. Dagens lufthavn vil være i operativ drift frem til dagen før den nye flyplassen settes i drift.

– Utbyggingen forutsetter at det blir gitt en påkrevet ESA-godkjenning (European Surveillance Authority). Dette fordi statlig støtte til denne type prosjekter er omfattet av EØS-lovgivning. Det ingenting som tilsier at dette ikke faller på plass, skriver Avinor i meldingen.