Tøffere konkurranse i hett byggevaremarked

Nordmenns boliginteresse har gitt gode år for byggevarehandelen. Nå spisses konkurransen mellom aktørene og Virke tror byggevarekronene vil fordeles på færre hender fremover.

- Omsetningen de fire seneste månedene er 4,2 prosent høyere enn samme periode i fjor. Det er store geografiske forskjeller og spennet er fra 11 prosent vekst i Oslo til en nedgang på 6 prosent i Rogaland, sier Bengt Herning, direktør for Virke Byggevarehandel i en pressemelding i forbindelse med Virke Byggevarehandels tall for andre tertial.

Det er proffsegmentet som i all hovedsak står for veksten i andre tertial. Oppland og Stor-Trøndelag, skiller seg ut med en vekst i proffsegmentet på nærmere 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Oslo, Akershus og Buskerud kan også vise til svært kraftig vekst i segmentet. Dette er naturligvis drevet all byggevirksomhet i områdene.

Følger Osloutviklingen med argusøyne
Nordmenn er verdensmestere i oppussing. Dette merkes i byggevarebransjen, som i fjor omsatte for 42,6 milliarder kroner. Kun dagligvare og kiosk- og bensinbransjen hadde høyere omsetning innen handel.

Virke Byggevarehandel er opptatt av at utviklingen i det pressede Oslo-markedet ikke skal bli styrende for den nasjonale boligpolitikken. For med unntak av hovedstaden opplever byggevareaktørene at det er en god balanse mellom tilbud og etterspørsel i boligmarkedet resten av landet.

- Finanstilsynets forslag om å innstramme boliglånforskriftene kan medføre tilbakeslag i mange skjøre lokalmarkeder, langt utenfor Oslos bygrenser der problemet ligger, sier Herning.

Posisjonering, posisjonering, posisjonering
Eierskifter, nyetableringer og utvidelser har preget bransjen så langt i 2016. Deriblant har Mestergruppen lagt inn bud på Nordek og kjøpt mesteparten av Byggtorget. Resterende medlemmer av Byggtorget ble overtatt av Byggfag. Videre har Carlsen Fritzøe kjøpt Herføll Gruppen i Østfold, og Optimera/Monter utvider mot flismarkedet med oppkjøpet av Flisekompaniet.

Flere aktører melder også om betydelige utvidelsesplaner.

- Kampen om byggevaremarkedet er tøffere enn noen gang og det vil antagelig skje betydelige endringer fremover. Norske kunder, både privatpersoner og proffe, har aldri hatt flere valgmuligheter. Utsalg bytter kjede, samtidig som man vil se en økt grad av oppkjøp, sier Herning.

Virke-direktøren spår fortsatt god vekst for bransjen på nasjonalt nivå. Samtidig tror han nye konsepter som kombinerer nett, fysisk butikk og tjenestesalg kommer til å utfordre dagens forretningsmodeller.

- Den solide veksten over tid forklarer nok hvorfor det skjer store endringer i bransjen for tiden. Posisjoneringen som nå gjøres blir avgjørende for hvor stor del av den fremtidige markedskaka de ulike kjedene kan kapre, avslutter Herning.