Ford Ranger (fra venstre), Ford Transit Connect og Ford Transit Custom har egenskaper som gjør dem blant de markedsledende modellene blant nyttekjøretøy i Norge.

Til stor nytte

Med Ranger RapCab Wildtrak, Transit i større og mindre utgaver samt Transit skapbil, har Ford et komplett modellutvalg av nyttekjøretøy.

Aldri har Ford satset bredere på biler som passer bygg- og anleggsbransjen, enn det de gjør i dag. I sommer har den største og minste Transit-modellen blitt lansert – Ford Transit 350 L3 varebil, og Ford Transit Courier. Førstnevnte er utstyrt med Fords 2,2 liter TDCi dieselmotor på 155 hk, sekstrinns manuell girkasse, mens Transit Courier har en 1,0 liters dieselmotor som yter 100 hk, femtrinns girkasse og et blandet drivstofforbruk på beskjedne 0,52 liter/mil ved blandet kjøring.

Imponerende

Byggeindustrien har vært med Ford Norge på testkjøring av samtlige modeller, og ble imponert av hva Ford har fått til i dette segmentet. Nyttekjøretøy har aldri vært blant de mest spennende bilene, men mer preget av traust design og beskjedent utstyrsnivå. Dette har Ford-ingeniørene tatt på alvor og virkelig gjort noe med i utviklingen av bilene sine. Samtlige modeller har nå standardutstyr som ikke fantes i personbiler for bare noen få år siden.

Solid dreiemoment

Aller mest imponert ble Byggeindustrien av Ford Ranger RapCab Wildtrak. Her har Ford, på samme måte som Volkswagen har med sin Amarok, klart å utvikle en arbeidshest av en bil som samtidig har gode kjøreegenskaper og komfort – til å være en pickup. Ford har valgt å levere Ranger med en råsterk 3,2 liters TDCi motor som yter 200 hk og har et dreiemoment på solide 470 Nm. Bilen har sekstrinns automatgir, og akselererer fra 0-100 km/t på bare 10,4 sekunder. Lastekapasiteten på planet er det heller ikke noe å utsette på – 1530x1456 millimeter/1152 kilo.

Ford Ranger leveres som singel- og dobbelcab. Velger man sistnevnte med grønne skilter, har man suveren plass til utstyr og bagasje bak forsetene. For øvrig er Ranger som skapt for folk som er over 1,80 meter. Plassen frem til pedalene er glimrende.

Connect i salgstoppen

Bestselgeren i Fords nyttekjøretøysegment er Ford Transit Connect, storebroren til Transit Courier. Ifølge Ford Norge selges det om lag dobbelt så mange Connect som Transit Custom. Connect er også en treseters varebil med en TDCi dieselmotor som yter 95 hk. Har man ikke behov for plassen i en Transit Custom, er Connect et suverent alternativ som varebil. Den kommer både i kort og lang versjon, og førerkomforten er svært god. Nyttekjøretøy-modellene til Ford har dessuten et behagelig lavt støynivå, noe som bidrar til en bedre arbeidsdag for brukerne.