Ti nye Biltema-varehus

Biltema har i dag 56 butikker og varehus i Norge. Nå etablerer de seg i Kirkenes, Drøbak, Orkanger, Voss, Jessheim og Askøy. I tillegg utvider Biltema i Skien, Finnsnes og Bergen.

Biltema økte omsetningen i Norge med over 16 prosent i fjor. Nå planlegges en rekke nye varehus.

– I år kjører vi for fullt på Vestlandet. I andre halvår bygger vi ut Bergen Åsane med 2000 m2, som betyr dobbelt så stort varehus. Bergen Sandsli utvides til totalt 3500 m2. Det er viktig for oss at kundene får se hele bredden i sortimentet, sier daglig leder Knut Svenningsen i Biltema.

Et fullassortert varehus har 19 000 varelinjer.

2015 blir et år med flere nyåpninger og utvidelser. Kjeden begynner året med et nytt varehus på 4000 m2på Askøy utenfor Bergen. Deretter følger Voss, Kirkenes, Drøbak, Jessheim, Orkanger og Skien.

Dermed fortsetter det høye veksttempoet. På fem år er det etablert over 30 nye Biltema-butikker i Norge. Omsetningen i samme periode har vokst med 58 prosent. Kjeden sysselsetter rundt 1100 personer.

Biltema leter også etter egnete tomter å bygge på i Bodø, Tromsø, Stavanger, Sandnes og Oslo.

Mye nytt

I fjor ble Biltema omorganisert i Norge. Alle 26 datterselskaper og franchiseselskaper ble fusjonert inn og eies nå av Biltema Norge AS.

I tillegg har de norske butikkene i kjeden fått ny toppsjef. Arendalitten Knut Svenningsen er 32 år gammel, men har allerede 13 års erfaring i Biltema.

– Jeg startet som varepåfyller i 2001, en ekstrajobb mens jeg var student. Et år senere begynte jeg å jobbe i kundeservice på lørdager. Biltema og møtet med kundene var så spennende at lørdagene faktisk var ukens høydepunkt, sier Svenningsen, som begynte på fulltid i da Biltema åpnet nytt, stort varehus i Arendal i 2004.

Svenningsen rykket oppover og jobbet etter hvert med nyetableringer og som IT-ansvarlig, før han ble driftssjef og assisterende landssjef, og nå toppsjef i Norge.

Flest i Norge

Biltema ble startet som postordreforretning i et kjellerlokale i Linköping i Sverige i 1963, av Sten-Åke Lindholm. Lindholm har drevet virksomheten i samme ånd som landsmann og kompis Ingvar Kamprad, mannen som skapte IKEA. Som Kamprad er også Lindholm kjent for å ha svært god oversikt over egne og konkurrenters priser, ned i minste detalj, det meste plassert i hukommelsen.

Biltema ble bygget opp sakte, men sikkert, uten lån. Forretningsideen er den samme i dag som ved oppstarten, ’’å tilby varer av god kvalitet til en god pris’’ ved å eliminere mellomleddene og kjøpe direkte fra produsent.

I dag er postordredelen borte, men Biltema har over 100 varehus i Norden, 56 av dem i Norge.

Biltema selger i hovedsak egne merkevarer innenfor bil, båt, MC, bygg, hjem og fritid. Det rike utvalget av bildeler og verktøy har gitt kjeden klengenavnet ’’gubbdagis’’ i Sverige, et sted kona kan plassere mannen mens hun shopper.

– Etter hvert som sortimentet har vokst til andre varegrupper enn bil, har kjønnsbalansen i kundemassen blitt jevnere. Men det er fortsatt en klar overvekt av menn som handler hos oss, sier Knut Svenningsen i Biltema.

Nye varegrupper som hest, camping, jakt og fiske har slått spesielt godt an.