- Strindheimtunnelen en av Norges tryggeste

En rekke sikkerhetstiltak skal gjøre Strindheimstunnelen i Trondheim til en av landets tryggeste tunneler å kjøre i.

Det skriver Adresseavisen i en artikkel på sine nettsider torsdag.

Gjennom Strindheimtunnelen i Trondheim er det ventet rundt 20.000 kjøretøy i døgnet.

Delprosjektleder Erik Østmo i Statens vegvesen forteller overfor Adresseavisen at flyten i tunnelen har gått over all forventning.

Tiltaksrik

I tillegg til over hundre kamera som oppdager alle mulige slags hendelser i tunnelen, er Strindheimtunnelen utrustet med en rekke sikkerhetstiltak.

– Vi har nødtelefoner og brannslukkingsapparat for hver 125 meter. Dersom man tar ut et brannslukkingsapparat, så stenges tunnelen automatisk, sier Østmo til Adresseavisen.

Da varsles også Vegtrafikksentralen på Rosten. De får umiddelbart opp et bilde av hva som skjer.

– Vi får først en alarm dersom noen åpner døra til brannslukkingsapparatet, deretter en ny alarm når apparatet tas ut, og enda en alarm dersom noen løfter av telefonrøret. Da får de direktekontakt med oss, sier seksjonsleder Lena Sjøvold i Statens vegvesen.

Smart tunnel

Her er listen over tiltak:

  • Mobildekning og fullt utbygd nødnett for nødetatene
  • Slukkevann i tunnelen
  • Nødstyrepanel over vifter, lys og lignende for brannvesenet
  • Havarivinsjer hver 500 meter
  • Rømningsveier hver 250 meter
  • Kabler støpt inn i betongen for varmeresistens
  • Det er LED-lys i banketten ved siden av kjørefeltene
  • Havarilys tennes én meter opp på veggen dersom tunnelen blir røyklagt
  • Kabler er trukket i ringstruktur, noe som gjør systemet mindre sårbart for brudd
  • Alle systemer kan overstyres fra tekniske rom
  • Manuell styring av kjørefelt
  • Automatisert stenging ved brann
  • Automatisk registering av ulykker, hendelser og objekter i tunnelen

På toppen av dette er det også et system som fanger opp gass og andre partikler i tunnelen. Disse målingene styrer igjen effekten på viftene i tunnelen.

– Tunnelen har jo blitt omtalt som Norges smarteste, sier Erik Østmo til Adresseavisen.