Slik så tunnelen ut etter at TBM-maskinen var ferdig. Foto: Sverre Hjørnevik

Storkrav fra Skanska mot Bane NOR etter Ulriken-utbyggingen

JV Skanska-Strabag Ulriken ANS saksøker nå Bane NOR for flere hundre millioner kroner i forbindelse med TBM-jobben i Ulriken i Bergen.

Ifølge DN skal det dreie seg om opptil 400 millioner kroner. Bane NOR sier på sin side av beløpet er langt mindre.

– Jeg kan bekrefte at vi har stevnet Bane NOR for retten. Det dreier seg om flere enkeltheter, i hovedsak om ansvar for grunnforholdene, sier kommunikasjonsdirektør Audun Lågøyr i Skanska til DN.

Kontrakten ble signert i mai 2014 - og hadde en totalverdi på ca 1,3 milliarder kroner hvorav Skanskas andel utgjorde cirka 650 millioner kroner. Oppdraget var det første TBM-prosjektet i Norge på lang tid.

JV Skanska-Strabag mener Bane NOR har ansvar for beskrivelsen av grunnforholdene som ble lagt til grunn for tilbudet. Beskrivelsene var ifølge denne siden mangelfulle og utløste store tilleggsarbeider.

Bane NORs prosjektdirektør Hans-Egil Larsen, bekrefter tvisten.

– Men kravet i den aktuelle berammede saken er for øvrig ikke i den størrelsesorden som antydes her, skriver Bane NOR til DN.

Tvisten om tilleggsvederlag er nå berammet til behandling i Bergen tingrett tidlig i desember – men begge parter ønsker å nå frem til et forlik i forhandlinger.

Fra signeringen av Ulriken 7. mai 2014. Det var Wolfgang Lehner (f.v.) fra Strabag AG, Gunnar G. Løvas fra Jernbaneverket (nå Bane NOR) og Steinar Myhre fra Skanska Norge AS som signerte kontrakten. (Foto: Bane NOR)