Hitachi Construction Machinery Europe (HCME) har vært en trofast Intermat-utsiller i mange år. I år uteblir de fra den internasjonale stormessen.

Store maskinleverandører uteblir fra Intermat

Store maskinleverandører som Caterpillar, Hitachi, JCB og Kubota nedprioriterer Intermat-messen i Paris.

I perioden 23. – 28. april arrangeres en ny utgave av Intermat i Paris med 1500 utstillere og en forventing om rundt 200.000 besøkende. Men til tross for at Intermat regnes som en av de aller viktigste maskin- og utstyrsmessene, og messearrangøren tror på rekordbesøk, velger altså sentrale maskinleverandører som Caterpillar, Hitachi, JCB og Kubota og nedprioritere gigantarrangementet. Tøff konkurranse fra andre messer, samt prioritering av egne markedsaktiviteter, oppgis som årsaker til at sentrale leverandører ikke kommer til Paris i april.

Selskapenes egne valg

Isabelle Alfano, messedirektør for Intermat, har selvsagt registrert at flere markedsledende maskinmerker prioriterer andre arenaer enn Intermat, men hun fremhever at det er en rekke tunge maskinleverandører som er lojale mot Intermat.

– Dette er selskapenes egne valg, og det er ikke vår oppgave å krangle med dem. Vi hadde lange samtaler med disse markedslederne, og vi tar til etterretning at noen sentrale aktører velger å utebli. Men dette er også en flott mulighet for de 1500 utstillerne som har registrert seg, spesielt for prestisjetunge merker som Liebherr, Volvo, Haulotte, Kaeser og Mecalac. Disse merkene er lojale og til og med superlojale utstillere på messen, og de ser dette som en mulighet for dem, skriver Alfano i en e-post til Byggeindustrien.

Prioriterer roadshow

Det er ikke første gangen merker som JCB og Caterpillar dropper Intermat. Ifølge PR manager Nigel Chell i JCB prioriterer den engelske maskingiganten, som tidligere år, et eget roadshow i Frankrike fremfor Intermat.

– JCB vil i sommer kjøre et landsdekkende roadshow i Frankrike for å lansere et spennende utvalg av nye maskiner til franske kunder. Dette er en svært effektiv måte å pleie forhold til eksisterende JCB kunder og bygge relasjoner med nye. Det tillater oss å kommunisere med kunder på en veldig personlig måte, og på en måte som er både lokal og praktisk for dem. Disse roadshowene har vært svært vellykkede i andre år vi ikke har deltatt på Intermat, skriver Nigel Chell i en e-post til Byggeindustrien.

Velger andre aktiviteter

Etter å ha vært en trofast Intermat-utstiller i mange år velger altså også Hitachi Construction Machinery Europe (HCME) å utebli fra den internasjonale stormessen.

– HCME har, i samarbeid med datterselskapet i Frankrike, besluttet å rette innsatsen mot en rekke markedsførings- og salgsfremmende aktiviteter nærmere markedet. Dette er på linje med selskapets forretningsstrategi, skriver HCME i en e-post til Byggeindustrien.