Petter Stordalen svever høyt over Oslo på The Hub. Foto: Trond JoelsonPetter Stordalen på byggeplassen til The Hub i Oslo. Foto: Trond Joelson

Stordalen svever høyt over Oslo før The Hub-landing

– Dette blir den råeste hotellmaskinen som noensinne blir bygget i en storby i Norge, sa Petter Stordalen vel ett år før tradisjonsrike Royal Christiania skal stå ferdig som Clarion Hotel The Hub.

I et nedstrippet rålokale i det som skal bli den kommende restauranten i 13. etasje hadde hotelleieren og eiendomsutvikleren samlet mange i prosjektorganisasjonen for den siste langspurten frem til storåpningen den 1. mars 2019.

Kjempehotell
Etter at vel 16.000 tonn betong i den gamle bygningsmassen er revet og kjørt bort, og to nybygg kommer på plass, vil The Hub bestå av 810 rom, hvor cirka 600 av dem er nybygde. Inkludert en konferansesal på 1.000 kvadratmeter, vil Norges største hotell bli på formidable 55.000 kvadratmeter.

– Med krevende rivearbeider – der HMS-arbeidet har fått førsteprioritet – en trang byggetomt og trikkespor på tre sider, er dette er en stor og komplisert jobb, sier produksjonssjef Øyvind Øveraas hos totalentreprenøren BetonmastHæhre Oslo. Det nye hotellet, med to verneverdige bygninger, er tegnet av Lund + Slaatto Arkitekter.

– Ikke uti ei myr
– Da jeg begynte min karriere med City Syd i Trondheim, syntes jeg 24.000 kvadratmeter var ufattelig stort. Vi kunne legge halve City Syd inn i The Hub. Og vi bygger ikke uti ei myr, men midt i travle Oslo, poengterte Stordalen til de fremmøtte.

Overfor Byggeindustrien bekreftet Stordalen at det The Hub er hans mest krevende byggeprosjekt noensinne.

– Vi bygger i København, Stockholm, Malmø, Linköping, Norrköping og tre steder i Oslo. Ingen bygger mer enn oss. Det er 60 større eller mindre prosjekter i gang, men dette er det desidert største og mest krevende, sier Stordalen om The Hub som har en totalramme på 3,5 milliarder kroner.

Ingen ulykker
– Vi er strålende fornøyd med fremdriften til BetonmastHæhre, det er mye som tyder på at vi får mer ferdig enn vi først antok – på kortere tid. Ofte er historien om byggeprosjekter det motsatte. Det har heller ikke vært noen ulykker. Det er ikke gitt, men det sier noe om hvor mye vekt som legges på HMS-arbeidet. En kompetent byggeledelse i Probea, og med et godt samarbeid med oss og de som faktisk bygger har også vært viktig, slo Stordalen fast.

Øveraas i BetonmastHæhre la ikke skjul på at det hadde vært tøffe tak med lange dager. I en periode i sommer var det nesten tre måneder med tre skift gående. – Foruten å levere til rett tid og kvalitet, er hovedmålet å få alle trygt hjem fra prosjektet, sier han, som allikevel innrømmer at de går 12 krevende måneder i møte.

Selv om Stordalen selv også hadde trua på at The Hub skulle stå ferdig om et drøyt år, tok han i kjent stil rollen som coach til nye høyder. Til forsamlingens allmenne forlystelse.

– Vi MÅ bli ferdige! Det er opp til dere å levere bygget! Når kona eller mannen klager på at dere jobber for mye, tenk da at dette handler om noe mye større enn ekteskapet. Det handler om at vi må få ferdig skiten før 1. mars. Det er veldig kort tid, men fortsatt tid nok. Når dere står der på seierens dag, kan dere virkelig feire! Og vite at det var dere som bygde om Royal Christiania til The Hub!