Knut Gaaserud, administrerende direktør i Caverion. Foto: Caverion
Knut Gaaserud, administrerende direktør i Caverion. Foto: Caverion

Sterkt kvartal for Caverion-konsernet – Norge ledet an

Caverion-konsernet kan vise til økning både på topp- og bunnlinje i årets andre kvartal, og den norske delen ledet an.

Caverion-konsernets omsetning økte i andre kvartal med 5,9 prosent fra samme kvartal i fjor til 577 millioner euro (5,7 milliarder kroner). Også lønnsomheten viste fortsatt fremgang. Justert EBITA ble forbedret med 16 prosent til 22,9 mill. euro og den justerte EBITA-marginen endte på 4,0 prosent.

For Norge ble kvartalsomsetningen på 882 mill. kr, og for første halvår totalt 1,8 mrd. kr. I kvartalsrapporten trekkes Norge frem sammen med Østerrike, Finland og Tyskland som de divisjonene som i andre kvartal har hatt best utvikling i konsernet med hensyn til lønnsomhet, skriver Caverion i en pressemelding.

Norge har ca. 16 prosent av de ansatte i konsernet og en tilsvarende andel av omsetningen, og er sammen med Sverige, Finland og Tyskland blant de fire største landene for Caverion. Konsernet har virksomhet i ti land i Europa.

– I et marked med flere utfordringer ser vi at megatrender med digitalisering og bærekraft er med på å åpne muligheter for Caverion. Krav til bedre energieffektivitet, økende digitalisering, automatisering og ny teknologi i bygg er med på å øke etterspørselen for våre tjenester og løsninger, sier Knut Gaaserud, administrerende direktør for Caverion i Norge i meldingen.

Han påpeker at selskapet er godt posisjonert for å levere tjenester innen disse områdene.

I Norge ble det i kvartalet gjort ett mindre oppkjøp; Kaldt og Varmt AS i Askim med fem ansatte.

– Vi er forsiktige med oppkjøp og ser etter kvalitetsselskaper som kan addere virksomhet og kompetanse som matcher og supplerer vår egen organisasjon, sier Gaaserud.

Til tross for en positiv omsetnings- og resultatutvikling ble det under presentasjonen ikke lagt skjul på at året så langt har budt på særlige utfordringer. Blant annet har krigen i Ukraina medført prisøkninger og en mer krevende leveransesituasjon for mange byggematerialer. Samtidig består fortsatt koronaeffekten, med langt høyere sykefravær enn i et normalår, opplyser Caverion.