Den norske forskningsstasjonen Troll i Dronning Maud Land, Antarktis. Foto: Thomas Dretvik/Norsk Polarinstitutt
Den norske forskningsstasjonen Troll i Dronning Maud Land, Antarktis. Foto: Thomas Dretvik/Norsk Polarinstitutt

Statsbygg anbefaler ny forskningsstasjon i Antarktis

Statsbygg mener den norske forskningsstasjonen Troll i Antarktis er i så dårlig stand at det bør bygges ny.

– Forskningen ved Troll bidrar til kunnskap som er viktig for å forstå globale klima- og miljøutfordringer. Den er også sentral for det norske nærværet i området. Et godt bygg vil legge til rette for at oppgavene kan gjennomføres med ønskelig omfang og kvalitet, sier administrerende direktør Harald Nikolaisen i Statsbygg i en melding.

I 2020 gjennomførte Statsbygg en befaring av dagens Troll forskningsstasjon. På bakgrunn av denne og en påfølgende mulighetsstudie ga Klima- og miljødepartementet i fjor Statsbygg i oppdrag å gjennomføre en konseptvalgutredning for stasjonen.

Nå har Statsbygg konkludert med hva de mener bør gjøres. Utredningen er overlevert til departementet.

– Det er behov for å utbedre tilstanden til Troll, øke kapasiteten til forskning og gjøre energiforsyningen mer miljøvennlig. Statsbygg anbefaler å erstatte dagens spredte bygningsmasse med ett nybygg med gode forskningsarealer og plass til flere forskere, sier Harald Nikolaisen.

Administrerende direktør Harald Nikolaisen i Statsbygg. Foto: Berit Roald / NTB

Administrerende direktør Harald Nikolaisen i Statsbygg. Foto: Berit Roald / NTB

To anbefalte alternativ

I utredningen har Statsbygg vurdert fire konsepter. Det første er et minimumskonsept. Det andre konseptet innebærer å rehabilitere dagens bygningsmasse i kombinasjon med et nybygg som tilrettelegger for 100 brukere, mot 50 i dag.

Det tredje og fjerde konseptet er nybygg av to ulike størrelser: et som kan huse 100 personer og et som kan huse 65.

Alle alternativene omfatter en ny energiløsning som tar i bruk sol- og vindkraft. Dette halverer klimagassutslipp og lokal luftforurensning sammenliknet med videreføring av dagens rene dieselbasert løsning.

– Statsbygg anbefaler ikke minimumskonseptet fordi det ikke møter behovet for gode forskningsfasiliteter. Rehabiliteringskonseptet anbefales heller ikke, ettersom den krevende logistikken gjør rehabilitering mer ressurskrevende enn å bygge nytt i Antarktis, slår Statsbygg fast.

Statsbygg rangerer de to nybyggkonseptene likt.

– Hvilket som er mest lønnsomt avhenger av Norges politiske ambisjoner for forskning og tilstedeværelse i Antarktis, skriver Statsbygg.

Troll sett fra isen. Foto: Sven Lidström/Norsk Polarinstitutt
Troll sett fra isen. Foto: Sven Lidström/Norsk Polarinstitutt

Prøvemonterer byggematerialer i Europa

Troll ligger omtrent så langt unna Norges fastland som det er mulig å komme. Den isolerte beliggenheten og det harde klimaet gjør prosjektet komplekst.

Byggematerialene planlegges prøvemontert i Europa før de transporteres sjøveien til Dronning Maud Land via Cape Town. Fra iskanten må materiell fraktes 230 kilometer over isen i beltegående kjøretøy.

Konseptvalgutredningen skal nå gjennom ekstern kvalitetssikring før Klima- og miljødepartementet beslutter hvilke konsept som skal fremmes for konseptvalg i regjering.