Statoil et viktig rødgrønt symbol

Statoil-navnet er et viktig symbol for rødgrønne politikere, ifølge stortingsrepresentant Karin Yrvin (Ap).

Statoil er ikke bare et navn, men også et viktig symbol på hvordan vi har ordnet eierskapet til naturressursene i dette landet, sier Yrvin, som er medlem av energi- og miljøkomiteen på Stortinget. Regjeringen vil trolig kreve at Statoil-navnet beholdes når selskapet slås sammen med Hydro, ifølge VG. Dette strider med fusjonsavtalen som de to selskapenes styrer har inngått. Hydros styreleder Jan Reinås har antydet at hele fusjonen kan ryke om ikke navnet endres. Verken Reinås eller konsernsjef Eivind Reiten ville kommentere saken onsdag. Har en avtale Vi registrerer at det er engasjement rundt navnet på selskapet, men forholder oss til avtalen som er inngått, sier Hydro-talsmann Thomas Knutzen til NTB. Stortingsrepresentant Karin Yrvin mener Statoil-navnet inneholder historien om det norske oljeeventyret som har sikret den norske stat eventyrlige inntekter. Navnet preges av at staten er storeier. Å beholde navnet sier også noe om Statoils posisjon i fremtiden. Det skal ikke være noe lett for høyresiden i fremtiden å selge ut aksjer i statens selskap, sier Yrvin. Intet nederlag Hun mener Hydro har kommet godt ut av fusjonen, og viser til at aksjonærene jubler, at det blir delt hovedkontor mellom Oslo og Stavanger, og at Hydro har fått tungvektere inn i ledelsen. Dette er ikke noe nederlag for Reiten. Tvert imot, om en nå ikke setter seg for mye på bakbeina, vil dette gi stor goodwill i det politiske miljøet. Det er liten forståelse for at det skal benyttes store midler på navnebytte, sier hun. 3,6 milliarder Merkevareekspert Christian Sinding tror et navnebytte vil koste mellom 2,7 og 3,6 milliarder kroner. Han anbefaler statsminister Jens Stoltenberg å verdiberegne merkevaren Statoil. Da tror jeg han ville fått sjokk, og finansminister Kristin Halvorsen ville smilt fra øre til øre over hvilke enorme verdier de sitter på. Konklusjonen ville vært klar. De hadde beholdt Statoil-navnet, sier Sinding til Dagens Næringsliv. Han anslår verdien på merkenavnet Statoil til 2,5-5 milliarder kroner.